Hun får mig måske væk fra Gud - skal jeg droppe min veninde?

Vis spørgsmål

Hejsa. Jeg er en pige på fjorten år, som er kristen, eller i hvert fald prøver. Nuværende har jeg to bedsteveninder, hvor den ene er min barndomsveninde, som er kristen, og den anden som jeg har mødt for halvandet år siden, og som ikke er kristen.

Min barndomsveninde, som er kristen, skal på efterskole næste år (i niende), hvor mig og min anden bedsteveninde begge bliver og tager eksamen på folkeskolen. Jeg er selvfølgelig mega nederen over min ene veninde flytter, men problemet er altså, at jeg ikke altid har det så godt med min veninde, som ikke er kristen. Vi kan have det super sjovt, men så er der nogle ting, som hun siger og gør, som jeg ikke bryder mig spor om.

Nogle gange bliver det bare for meget, og jeg tør ikke rigtig sige hende imod, og jeg er bange for, at hvis hele næste skoleår skal være sammen med hende, at jeg så bliver vendt væk fra Gud.

Jeg ved ikke, om jeg skal "droppe" hende, men hvis jeg gør det, bliver den gruppe, jeg går i, vendt imod mig, da hun har en del indflydelse på, hvem folk kan lide og sådan. Har nemlig set hende gøre det før.

Hvis jeg "dropper" hende, har jeg bare ikke rigtig nogle venner, jeg snakker egentlig godt med de fleste, men hver gang jeg kommer for tæt på nogle af de andre, gør de ting, som jeg ikke har lyst til at være med til.

Er bare super forvirret over situationen, for jeg har det jo på den ene side super sjovt med hende, men det skal jo ikke gå ud over mit forhold til Gud.

Det er svært nok i forvejen, da mine forældre ikke tror, og min søster og bror er ateister..

Håber det ikke var alt for forvirrende, og at I vil hjælpe.

P.S. Skal selv på efterskole i tiende, og vil helst tage eksamen på min folkeskole, da jeg er bange for at få dårligere undervisningsforhold ved mit eksamensår.

Anonym, 14 år

SVAR:

Kære pige på 14 år

Tak for dit spørgsmål. Hvor er det godt, du søger vejledning i den situation, som du er i. For det er jo ikke nogen let situation, du er i.

Jeg vil gerne sige tillykke med, at du vælger at være kristen, selvom dine forældre og søskende ikke har valgt dette. Det er sejt.

Og så vil jeg lige resumere, hvad du skriver.

  • Du har en barndomsveninde, som er kristen, og som skal på efterskole, og det er du ked af.
  • Så har du en anden veninde, som ikke er kristen, og som du ikke tror, du kan være sammen med hele næste år, uden at det går ud over dit forhold til Gud. Du har det ikke altid så godt med hende, og du tør ikke sige hende imod. Og du er bange for, at hun vender de andre mod dig, hvis du ikke vil være sammen med hende.

Det lyder, som om der ikke er det bedste fællesskab i klassen, og at det ikke er nemt at være kristen i din klasse

Vær dig selv, ærlig og kærlig.

Vær ikke med til noget, du ikke har lyst til. Lad ikke andre i klassen, heller ikke din ikke-kristne veninde, bestemme hvem du skal snakke med eller være veninder med. Jeg er næsten sikker på, at de andre i klassen heller ikke har lyst til, at hun skal bestemme, hvem der er sammen eller er veninder. Men ingen tør sige det højt. Spørg dig selv, om hun er en god veninde, hvis hun kan finde på at vende sig mod dig og også få andre til det?

Mit råd vil være: Svigt ikke din bedste veninde, som du har kendt siden barndommen, og som du er glad for at være sammen med.

Vær ærlig overfor dig selv og de andre. Hvad ønsker du allermest lige nu? Hvad er mest kærligt at gøre overfor dig selv og dine veninder? Hold fast i dig selv og dine beslutninger.

Søg hjælp hos Gud

Du skriver, at du ikke vil væk fra Gud. Hold fast i det. Vær trofast mod dig selv og tal med Gud om, hvad du skal gøre. Vi får at vide af Jesus, at vi må komme med alle vore bekymringer til ham, for han har omsorg for os. Prøv at lukke øjnene og forestil dig, at du tager alle dine tanker og bekymringer, lægger dem i dine hænder og rækker dem så over til Jesus, som tager dem i sine hænder og bærer dem væk. Og tag så imod den styrke og hjælp, han vil give dig og lad ham bære dig gennem de vanskelige beslutninger.

Efterskole i 9. klasse

Overvej, om du måske skulle tage på efterskole allerede i 9.klasse. Hvis du har det godt i en klasse og med de kammerater, du omgås, så kan du også bedre koncentrere dig om skolearbejdet. Det giver dig større muligheder for, at du får en bedre eksamen. På en efterskole kan du få god hjælp til lektier, og mange efterskoler leverer en god undervisning, og deres eksamensresultater ligger fuldt på højde med andre skolers. Nogle ligger endda højere.

Hvis du kender en voksen, som er kristen, og som du kan lide at tale med, så synes jeg, du skal spørge vedkommende, om I kan få en snak. Det kan være, det er én, som kender din situation bedre end jeg.

Jeg vil foreslå dig at læse vores artikel Gode venner. Den siger en masse gode ting, som jeg tror, du kan bruge lige nu.

Jeg vil ønske dig held og lykke med dit liv, og du er meget velkommen til at skrive igen.

Kærlig hilsen
Hanna Kiel