Forvirret! Er han mon den rette for mig?
For 4 år siden gik jeg på efterskole med en rigtig sød fyr, vi tilbragte rigtig meget tid sammen og blev gode venner. Han kunne godt forestille sig noget mere, det kunne jeg ikke.
Forholdet har ændret sig, og jeg er nu forvirret og i tvivl om mine følelser for ham. Hvordan finder man ud af, hvem der er den rette, og er han? Mange ting gør, at jeg er meget forvirret og ved ikke helt, hvordan jeg skal forstå mine egne følelser. Og om jeg skal satse på et forhold med ham?
Hilsen den forvirrede R, 18 år
(forkortet af red.)

SVAR:
Kære R
Jeg synes, det virker, som om du er en velovervejet person, der tænker over dine valg og eventuelle konsekvenser af dine valg. Jeg vil opfordre dig til fortsat at gennemtænke dine valg og muligheder, da det er en god egenskab, som du skal passe godt på. Jeg kan læse, du oplever forvirring over dine mange tanker, men jeg synes, det er godt, du tænker, før du tager beslutninger.
Du har en masse spørgsmål om forelskelse og om det at finde den rette mand i livet. Flere af dine spørgsmål kan jeg ikke svare direkte på, men jeg vil give dig mine tanker om dem.
Respekter egne grænser
Når du er i en venskabsrelation eller kæresterelation, er det vigtigt, du respekterer dig selv og dine egne grænser. Det er forskelligt, hvor vores grænser går. Det er kun dig selv, der kan mærke, hvor din grænse går – og hvornår din grænse overskrides. Derfor skal du give tydeligt udtryk for dine grænser, hvis de overskrides, når du er sammen med et andet menneske, da personen ikke på forhånd har kendskab til dine grænser. Du skal ikke gå på kompromis med dine grænser, da de er gode for dig. Når du respekterer dine grænser, så respekterer du også dig selv – det skaber respekt for dig.
Udviklingen af en relation foregår i forskellig hastighed, da udviklingen bliver påvirket af de personer, som indgår i relationen. Det er godt at have tålmodighed, når du skal lære en anden person at kende, så du får tid til at følge med udviklingen af relationen – især hvis din relation udvikler sig fra et venskab til et kæresteforhold.
Er han den rette?
Jeg kan desværre ikke give dig nogen brugsanvisning på, hvordan du finder ud af, om din gode ven er den rette for dig. Jeg tror, det vil være godt for dig at holde dit fokus på at bevare jeres gode venskab frem for at tænke for meget over, om han er den rette for dig eller ej – der er ikke noget svar på, hvem der er den rette for dig. Hvis det er din gode ven, der er den rette for dig, så vil jeres venskab automatisk udvikle sig stille og roligt til at blive mere en kæreste-relation.
Måske kan du have glæde af at læse artiklerne Den eneste ene og Ridderen på den hvide hest.
Frihed til at tale om betydningsfulde ting
Det helt centrale i en god og tryg relation er, at du oplever frihed til at tale om de ting, som betyder noget for dig. Når fx tro og kirke har en betydning i dit liv, vil det være naturligt for dig at dele det med ham. Det vil ikke være særlig rart og trygt for dig, hvis du ikke kan dele tro og liv med mennesker, som er tæt på dig. Jeg vil derfor opfordre dig til at dele dine tanker og oplevelser om de ting, som betyder noget for dig, også selv om han ikke ved, hvordan han skal reagere på det, du siger.
Læs også svaret Er det ønsketænkning eller Guds plan?
Forelskelse eller ej
Forelskelse er en vidunderlig følelse. Hvis du er forelsket, kan du opleve, at dine følelser kan svinge rigtig meget – især i forhold til ham, som du er forelsket i. Du kan den ene dag savne og længes efter at være så tæt på ham som muligt. Andre dage når du er sammen med ham kan du måske opleve, at du ville ønske, du var alene og ikke skulle forholde dig til ham. Selvom du måske er forelsket i ham, vil du sagtens kunne opleve, at du kan se fejl ved ham, men han vil sikkert samtidig have nogle ting, som du fascineres af.
Læs mere om forelskelse og kærlighed i artiklerne Jeg er forelsket! – Eller er jeg? og Kærlighed og forelskelse.
Vi påvirkes af anerkendelse
De fleste mennesker synes, det er dejligt, når andre giver udtryk for, at man er dejlig, eller at de godt kan lide en. Når en anden person viser dig anerkendelse og viser dig, at du har betydning for ham, er det naturligt, at du bliver påvirket følelsesmæssigt af denne anerkendelse og bekræftelse. Hvis du skal træffe et valg i forhold til en person, som har givet dig anerkendelse, kan det være svært at træffe et valg, som ikke er påvirket af den følelsesmæssige bekræftelse.
Han er ansvarlig for sine valg
Du skriver, at du kan være bekymret for, hvad han gør med sit liv, hvis du endte med at slå op med ham. Jeg tænker, at hvis du vælger at indlede et kæresteforhold til ham, så skal I have talt om (I skal sikkert fortsætte disse samtaler), hvordan han har det med sine problemer. Samtidig er det vigtigt, du gør klart overfor ham, at han er ansvarlig for, hvad han gør med sit liv – det er ikke dit ansvar. Hvis han vælger at begå selvmord, fordi du har slået op med ham, er det hans valg og hans ansvar. Dog håber jeg aldrig, du får sådan en oplevelse.
Held og lykke fremover med din relation med din gode ven. Jeg håber, mine svar kan hjælpe dig lidt videre i dine tanker og overvejelser.
Kærlig hilsen
Linda Valbjørn