Håbløst forelsket – hvad skal jeg gøre?
Hej Adam og Eva
Jeg er håbløst forelsket i en, som i forvejen er i et parforhold. Jeg tror også godt, han kan lide mig. Vi snakker godt sammen og flirter sommetider, men sådan er han som person, og jeg ved ikke, om der er mere i hans/vores flirteri end det.
Jeg ved, det er syndigt, men mine følelser stikker af med mig. Mine følelser til Gud er størst, men samtidig er jeg ked af at føle sådan her. Han er så fantastisk, og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre for at komme over ham. Har ikke lyst til at stoppe kontakten men er bange for at blive endnu mere såret, fordi det ikke kan blive til mere.
Hvorfor får jeg følelser for en, som jeg ikke kan få en fremtid med? Jeg er så fortvivlet.
Mvh anonym kvinde, 26 år

SVAR:
Kære anonyme kvinde
Mange tak for din henvendelse. Det lyder som en svær situation at være i. Det er altid hårdt at være forelsket i en, hvor man ikke ved, om følelserne er gengældt. I denne her situation er der ekstra udfordringer, fordi ham, du er forelsket i, allerede er i et parforhold.
Lad viljen overtage følelserne
Jeg begynder med at prøve at svare på dit spørgsmål: “Hvorfor får jeg følelser for en, som jeg ikke kan få en fremtid med?” I dette spørgsmål – og generelt i dit brev – læser jeg, at du inderst inde godt ved, hvad du mener. Du ved, at han er i et parforhold, og at du ikke har en fremtid med ham.
Med det sagt kan det stadig være meget frustrerende, at du ikke kan få lov til at blive hans kæreste, når du er så vild med ham. Vi kan ikke bare lige styre vores følelser, så når man møder en, som er sød, fantastisk og oveni købet flirter med en, kan der nemt opstå følelser af forelskelse.
I dit tilfælde fortæller dine følelser dig én ting og dit hoved en anden. Her kan man være nødt til at reagere ud fra hovedet i stedet for følelserne. Du kan lade viljen få overtaget over følelserne. Viljen der siger: “Han er i et fast forhold, og jeg vil ikke såre hverken mig selv eller en anden.” Det er lettere sagt end gjort, men jeg tror på, at viljen kan overvinde dine følelser, hvis du giver dig tid og plads væk fra ham.
Droppe kontakten
Du skriver, at du ikke har lyst til at stoppe kontakten, og det giver rigtig god mening, når du er så vild med ham. Jeg mener dog, at det i praksis er den eneste og nemmeste måde for dig at komme over ham. Det kan gøre ondt, og du vil sikkert savne ham noget tid. Men det bliver bedre med tiden, og du vil give dig selv tid og plads til at kunne komme videre og måske møde en, som ikke er optaget.
Hvis han tager kontakt til dig, kan du skrive/fortælle, at du har bruge for at stoppe kontakten og ønsker, at han respekterer det. Kort og enkelt. Hvis du begynder at forklare, at du har følelser for ham osv., bevæger du dig ud i en situation, hvor du får ham til at skulle forholde sig til dine følelser og en evt. mulighed med dig. Det er stik imod det, du har besluttet for dig selv. Lige nu er han optaget, og det forhold skal han have lov at være i uden at skulle forholde sig til en andens følelser for ham.
Måske kan du få noget ud af at læse vores artikel Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
og svar til andre i situationer, der ligner din:
Hvordan kan jeg slippe forelskelsen i hende, der har en kæreste?
18 år og ses med mand, der har fast kæreste - er jeg forfærdelig?
Bliv sluppet fri
Du nævner selv, at du er ked af at have disse syndige følelser for en mand i et fast forhold, og at dine følelser for Gud er størst. Det er alvorligt og tungt, når vi fortsætter med noget, som vi ved, er syndige tanker og handlinger, for det skiller os fra Gud. Derfor er det fantastisk, at du tager situationen alvorligt.
Gud er en tilgivende Gud, og du kan altid komme til ham og bede om tilgivelse. Enten ved selv at bede, ved at få en anden til at bede for dig eller ved at gå til skriftemål. Du kan få styrke til at komme videre og blive sluppet fri fra dine svære følelser og den dårlige samvittighed, når du lægger det frem for Gud og får hans tilgivelse. Og det kan være en hjælp til at tage imod det, hvis du får tilgivelsen sagt højt til dig af et andet menneske.
Til det med at bede Gud om tilgivelse for den samme synd vil jeg varmt anbefale dig at læse det her svar: Vil Gud tilgive mig, selvom jeg nogle gange ser porno med vilje? Emnet er noget andet, men pointen gælder også for dig!
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Mvh Mary A. Madsen