Hvordan kan jeg slippe forelskelsen i hende, der har en kæreste?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er 20 år. Jeg er blevet forelsket i en pige, som har en kæreste – der er stor aldersforskel på dem. Vi er lige startet på et nyt studie og er klassekammerater. I starten talte jeg bare lidt til hende for at se, hvem hun er. (Jeg er en MEGET nysgerrig person fyldt med begejstring for at lære noget nyt). Hun fortalte, at hun elsker musik. Jeg er selv musiker. Hun er meget åben, roser mig meget, fortæller mig meget dybe historier om sit liv. Og det gør mig glad. Men jeg er bange, fordi jeg ikke har lyst til at være forelsket i en person, der har en kæreste. Samtidig nyder jeg at være sammen med hende og vil gerne være endnu mere sammen med hende. Jeg har aldrig haft en kæreste.

Det føles, som om jeg sætter hele mit livs fokus på hende. Jeg når heller ikke at lave lektier. Heldigvis lærer jeg mega hurtigt og kan følge med i timerne og stadig hjælpe mine klassekammerater, hvis de har behov for det.

Min situation er nu, at jeg ikke er glad. Jeg er meget trist og tror snart, jeg ender i en slags depression. Noget af det, der betyder rigtig meget for mig er, at vise mine venner/veninder, at jeg holder af dem. Jeg har oplevet rigtig meget i min barndom, som omsorgsvigt, hvor jeg selv skulle opdrage mig selv. Jeg har oplevet fysisk og psykisk vold. Musik har altid været god medicin for mig. Jeg er bange, fordi jeg har været i denne type forelskelse før. Det ødelagde næsten hele mit liv, og jeg var i den værste form for depression i 1 år.

Det var også sådan jeg lærte, at når jeg er trist, påvirker jeg dem jeg holder af. Vi får nemlig kun det tilbage, som vi selv giver. Jeg er ikke glad, og i dag var jeg bare ret nederen; det er derfor jeg skriver. Så jeg bare kan få det ud af hovedet på en eller anden måde og sætte ord på alle de tanker, der kører i en ond cirkel i mit hovede.

Ok, det blev en lang besked. Mit spørgsmål er, hvad havde I gjort? Og hvad tænker I om det jeg skriver?

(forkortet af red.)

SVAR:

Hej unge mand

Tak for din henvendelse til AdamogEva.dk, hvor du beskriver dine dilemmaer og din kamp mellem glæde og sorg, som du sandelig har gode grunde til at mærke.

Hvad havde vi gjort, og hvad tænker vi om det, du skriver, spørger du. Jeg skriver nogle af mine tanker her. Tag det, du kan bruge, og lad resten ligge:

Mange forskellige følelser

Jeg får indtryk af, at du er en sympatisk, udadvendt og dejlig ung mand. Du beskriver selv din nysgerrighed på andre mennesker, din begejstring for at lære nyt, og du har en ordentlighed i og med, du ikke ønsker at forelske dig i en person, der allerede har en kæreste. Det er du dog alligevel blevet.

Du kender allerede det positive i øjenkontakt, kram, aktiv lytning, sjov, fortrolighed, anerkendende ord og kan mærke den eufori, der kan opstå mellem mennesker, og du kender til den indflydelse, vi har på hinanden.

Jeg forstår også, du på flere måder er “et brændt barn”, og at du har haft hårde opvækstvilkår.

Strategi for overlevelse

Du beskriver, at du har opdraget dig selv, og jeg tænker, du har fundet egne strategier for at kunne overleve. Måske har du udviklet en evne til at være der for andre både ved at hjælpe (fx med lektier) og ved at have en indlevelse i andre. Du viser, at du holder af dem og har et smittende humør – og på den måde får du måske del i det, du ikke selv fik i din barndom?

Risikoen kan være, at du bliver brugt/udnyttet af andre. Et eksempel kan være, når din klassekammerat flirter så meget med dig og kommer med opmuntrende, anerkendende ord som måske mere er til hendes kæreste. Det er lige de ord, du ikke selv fik nok af engang, og så er det fristende at bide på krogen.

Det kan også være andres forventninger om, at du er altid glad. Andre mennesker er vigtige, men du er også vigtig – ikke kun som redskab for andres glæde. Dit liv er også vigtigt!

Hvad du kan gøre

Når du beskriver, at du sætter hele dit livs fokus på hende, er det tid til at komme hjem. Hjem i det hus som er dig. Hjem til din musik, dine lektier, dine værdier, din egen ro, dine mål og interesser. Jeg kan godt forstå dine bange følelser i forhold til forelskelse – også her har du oplevet stor smerte og ensomhed. “Vi får nemlig kun det tilbage, som vi selv giver,” skriver du. Det synes jeg er et hårdt udsagn – hårdt mod dig selv.

Du er ikke ansvarlig for andres følelser, og der findes mennesker, som kan opsluge andre, hvis de får lov. Det er ok at være trist og ikke kunne give mere af “positive dig". Det er ok ikke at være glad og have en ret nederen dag. Tak for din ærlighed, og fordi du skrev om det. Og der er plads til dig med alle de følelser, du rummer. Husk, at du også selv skal give plads til hele dig!

Find en samtalepartner

Det er vigtigt, du er opmærksom på dine egne følelser og på at sætte grænser for andre, så de ikke får mulighed for at “spise dig”. Måske kan du finde en samtalepartner uden for dit uddannelsessted – gerne en terapeut/psykolog – som du kan tale videre med om dine tanker og følelser, så du ikke bliver trukket ned i depression, som du tidligere har prøvet.

Måske kan du få noget ud af at læse vores artikel Når fortiden gør ondt.

Pas rigtig godt på dig selv – og de bedste ønsker for din fremtid.

De kærligste hilsner
Else Ø. Andersen