Fortvivlet over vores forskelle - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej! Jeg er i den situation, at jeg er kæreste med en super sød fyr, jeg har kendt i 7 måneder. Vi er begge hinandens ”store kærlighed” og elsker hinanden højt. Grunden til at jeg skriver er, at jeg er så fortvivlet omkring nogle følelser, jeg har i mit forhold. Jeg stoler 100 % på min kæreste som person. Men jeg har oplevet nogle ting førhen i mit liv, der gør, at jeg er bange for ikke at blive respekteret eller behandlet ordentligt, så derfor er jeg altid meget opmærksom på, hvis jeg føler mig uretfærdigt behandlet – også i mit forhold.

En ting, jeg er begyndt at have det rigtig svært med, er at min kæreste har mange gode pige-veninder. Han har kendt disse piger længe før mig, og han insisterer på, der aldrig har været foregået noget mellem dem, eller haft upassende tanker om nogle af dem.

Jeg har aldrig haft drenge-venner, da jeg altid syntes, de ville mere end bare at være venner. I min optik (før jeg mødte min kæreste) kunne drenge og piger sjældent kun være venner uden en eneste upassende tanke hos en af parterne. Jeg er desuden opdraget af forældre med to kulturer og med forskellig tilgang til mange ting, så jeg er blevet godt blandet af moderne dansk og traditionelle og religiøse værdier fra den udenlandske side. Jeg har også førhen været i dilemma med at date enten helt danske eller helt udenlandske fyre – fordi jeg altid selv har været en god blanding af det hele, og derfor aldrig kan relatere 100 % til den ene eller anden kultur, men lidt til begge. Sådan lidt midtimellem.

Min kæreste er dansk og har altid levet meget standard moderne, som man nu gør i Danmark. Hvorimod jeg kommer med en lidt anden baggrund – også med de oplevelser jeg har haft, der gør, at jeg frygter folk ikke respekterer mig, da det er noget af det værste, jeg kan blive udsat for.

Jeg har indtil videre accepteret og mødt flere af hans veninder – alle ganske søde, men følelsen af at jeg gerne vil være den eneste kvinde i hans liv, ligesom han er den eneste mand i min liv, kommer ganske ofte og stikker i mig. Jeg har overvejet at gøre det forbi kun på grund af, vi er så forskellige, men samtidig har han aldrig gjort noget bevidst for at såre mig eller ikke behandlet mig pænt, og vi er begge meget forelskede i hinanden, og det synes jeg også ville være ærgerligt at slutte bare sådan. Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre med min følelse og jeg har også snakket med min kæreste om det, men jeg ville heller aldrig bede ham om at afslutte sine venskaber, da det er forkert overfor ham. Hvad gør jeg med min fortvivlelse?

M, 23 år

SVAR:

Kære M

Mange tak for dit spørgsmål.

Fortiden kan sætte spor

Du skriver, at du har oplevet nogle ting førhen i dit liv, som har mærket dig og som, vi hører det, stadig kan spille ind i dit liv i dag. Når man har oplevet nogle ting, som gør ondt - så er det naturligt, at man bliver meget på vagt, da man ikke ønsker at opleve det samme igen. Samtidig er det ærgerligt, hvis fortiden skal ødelægge noget godt i nutiden eller fremtiden, så måske kan det være en ide at få snakket med nogen (en god veninde, eller måske en professionel) om de ting i din fortid, der gør ondt? Det kan være en måde at få "helet" sårene på.

Læs mere i artiklerne:
Når fortiden gør ondt
Jalousi og kærestesorg

Tillid, ærlighed og forskellighed

Det er forståeligt, at du kan have det svært ved din kærestes pige-venner. Det er en meget naturlig reaktion, når man er meget glad for sin kæreste, eller hvis man har oplevet noget i fortiden, som du har. Du skriver, at du stoler 100 % på din kæreste, og at han aldrig bevidst har gjort noget for at såre dig eller behandle dig dårligt. Dette kan tyde på, at du betyder rigtig meget for ham - og han ikke ønsker at behandle dig uretfærdigt. Det tyder også på, at du faktisk har tillid til ham.

Du skriver også, at du har talt med ham om, hvordan du har det, men har du talt med ham om, hvorfor du har det sådan? Måske vil han bedre kunne forstå dig, hvis han kender de bagvedliggende årsager? Har du fortalt ham, at du faktisk har tillid til ham, men at du har en anderledes forståelse for drenge/pige forhold? Både pga. dine tidligere oplevelser, men også pga. din to-kulturelle baggrund? Nu nævner du ikke præcist, hvad din baggrund er, men den har helt sikkert indflydelse på din forståelse for, hvordan mænd og kvinder bør opføre sig. Det er nok ikke sidste gang, at I vil møde situationer, hvor I ser forskelligt på tingene af den grund. Det kan være fint at få snakket om, hvilke kulturelle forskelle der gør sig gældende i jeres forhold. Måske har han ikke tænkt på det som en udfordring.

Så forsøg at skab forståelse hos hinanden - find ud af om han har forståelse for dit synspunkt og dine følelser? Find ud af om han ønsker at tage hensyn til dig, og find ud af hvad du kan acceptere. Måske vil I kunne kunne finde en slags kompromis, som I begge kan have det godt med?

Læs også artiklen: Skal – skal ikke? Vigtigt før det store JA

Forskellige kærlighedssprog

Du nævner, at du ønsker at være den eneste kvinde i hans liv. Sæt ord på det overfor din kæreste. Sæt ord på, hvis du har brug for mere af hans opmærksomhed, for at føle dig mere sikker på hans kærlighed til dig.

Vi har alle forskellige kærlighedssprog. Måske har du brug for, at han bruger mere tid på dig, giver dig flere kærtegn, giver dig flere anerkendende ord, giver dig flere gaver eller gør dig tjenester. Overvej hvilken måde du føler dig mest elsket på og fortæl ham om det. Omvendt kan du spørge ham, hvad der får ham til at føle sig særlig! I kan læse mere om dette i bogen "Kærlighedens fem sprog" af Gary Chapman.

Læs også artiklen: Kærlighed i praksis

Hvad du skal gøre med din fortvivlelse?

Vores bedste bud er, at få kommunikeret med din kæreste om dine følelser. Det kan lyde som en kliché, men kommunikation er nu engang noget af det mest grundlæggende i et forhold! Vi håber, at noget af vores svar kan hjælpe dig til at få hul på snakken.

Venligst
Else og Simon