Forelsket i muslimsk pige – hvordan finder jeg ud af, hvad hun føler?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er forelsket. Jeg går i gymnasiet i 2.G, og jeg er forelsket i en fra min klasse. Jeg er 18 år og lidt ældre end hende. Jeg tror ikke på noget, og hun er muslim. Vi kendte ikke hinanden inden gymnasiet.

Vi taler sammen hver dag i pauserne om alt muligt. Vi hjælper hinanden med lektierne og opgaverne. Vi skriver også sammmen engang imellem, men især om lektier. Jeg tror, vi er blevet rigtig gode venner, men jeg ved ikke, om hun også er forelsket i mig. Hvad skal jeg gøre?

PS: Jeg hørte hende tale med nogle af sine veninder om, at hun gerne vil blive gift og have børn, før hun bliver 24 år. Så hun må også tænke over, at hun skal have en kæreste. Men er jeg den, hun søger? Det ved jeg heller ikke.

A, 18 år

SVAR:

Hej A

Tak for dit spørgsmål! Jeg kan godt forstå, du er lidt rundt på gulvet og i tvivl om, hvad du skal gøre. Jeg vil prøve at give dig et par gode råd med på vejen.

Vær en tålmodig ven

Først vil jeg sige, det er dejligt, I er gode venner og hjælper hinanden. Det lyder til, at du er en flink og hjælpsom fyr :-) og det er jeg sikker på, at hun også synes. Det er meget naturligt – og sker rigtig tit – at når to af hvert sit køn arbejder så tæt sammen, som du beskriver, opstår der varme følelser fra (mindst) den enes side.

Dernæst tænker jeg, du skal prøve at finde ud af, hvad du rent faktisk føler for hende og forsøge at være tålmodig. Det er svært – jeg ved det! Men giv det lidt mere tid, hvor I lærer hinanden bedre at kende. På et tidspunkt kan det være, du bliver helt klar over, at du gerne vil mere end venskab, og du så skal åbne for dine følelser for hende. Fortæl hende, hvad du føler og tænker – spil med åbne kort. Det tror jeg, hun vil sætte pris på.

Vigtige ting

Der er også noget kulturelt og religiøst, I nok skal forholde jer til, hvis jeres venskab fortsætter og måske udvikler sig til mere. Du nævner, at hun er muslim, og at du ikke tror på noget. Det er faktisk ret vigtige ting, som på hver sin måde præger jer begge to. Måske en snak om dette kan skabe en større forståelse for hinanden og styrke jeres relation.

Du kunne fx spørge ind til de her ting:

  • Hvad betyder det for dig at være muslim?
  • Hvad tænker du om, hvordan drenge og piger skal være sammen?
  • Hvad tænker du om sex før ægteskabet?
  • Hvad tænker du om børneopdragelse?

Det vil både give dig et større kendskab til, hvem hun er, og det vil vise hende, at du faktisk interesserer dig for de ting, der optager hende. Hvis du ikke vil snakke med hende om de her ting, synes jeg, du igen skal overveje, om det er hele hende, du er forelsket i.

Det lader til, at hun gør sig tanker om ægteskab og børn. For nogle muslimer betyder religion meget for deres levevis, for andre ikke så meget. Uanset hvad, mener jeg, det er ret vigtigt for dig at blive lidt klogere på hende også på dette område.

Hvad tænker du selv?

Og hvad tænker du egentlig selv om at være kæreste med en, som tror noget andet, end du selv gør? Jeg siger ikke, at det ikke kan lade sig gøre. Det er bare godt at overveje og være interesseret i hinandens baggrund og tro, inden man bliver kærester.

Du kan få flere input til overvejelserne ved at læse vores artikler Tro og livssyn og Jeg er forelsket! – Eller er jeg?

I går i 2.g, så der er stadig et par år, hvor I kan lære hinanden bedre at kende. Bliv ved at være den du er, vær tålmodig, og når tiden virker ret, så spil med åbne kort om dine følelser for hende. Held og lykke.

Venlig hilsen
Asbjørn Overby