Hvorfor kan vi ikke få det til at fungere, når vi er glade for hinanden?
Hej Brevkasse
Jeg står i den situation, at jeg er utroligt glad for en pige, som jeg ved også er glad for mig, men vi kan bare ikke få det til at fungere 100%.
Når vi ses, er det altid mega hyggeligt i starten, men når vi har været sammen i lang nok tid, begynder hun at blive irriteret på og skubber mig væk. Når jeg så tager afsted, undskylder hun og siger, at vi nok ikke skal ses mere, da hun altid ender med at såre mig. Jeg har dog sagt til hende, at hvis jeg virkelig blev såret, skulle jeg nok sige fra.
Hun har også fortalt mig, at hvis det var anderledes imellem os, kunne vi være sammen hver dag, men at da vi altid ender med at tage fra hinanden (små-)frustreret, så vil hun ikke.
Hun har nu valgt at lukke kontakten til mig, så det jeg vil spørge om er:
- Hvad gik galt?
- Er der noget håb for os overhovedet på længere sigt?
N, 24 år

SVAR:
Hej N
Det må være både svært og frustrerende at være dig lige nu, da det ikke er tydeligt for dig, hvad der er gået galt mellem dig og din kæreste.
Jeg gætter
Du fortæller ikke så meget konkret om dine oplevelser. Men jeg forstår, at du holder meget af den kvinde, som nu har valgt at lukke kontakten til dig, og at du ikke synes, hun har såret dig.
Måske handler det om den måde, I var sammen på, og jeg har lyst til stille dig en masse spørgsmål for at forstå dig/jer bedre. Da jeg ikke kan det, bliver det gætteri fra min side – og du er meget velkommen til at sende flere detaljer, hvis mine gæt rammer helt ved siden af jeres virkelighed.
Fysiske behov
Måske har den første del af jeres samvær handlet om at få dækket nogle fysiske behov (kys, kram, og røre ved hinanden/sex) og det var mega hyggeligt. Når hun var mættet af det – (og du måske ville blive i det) – så skubbede hun dig væk/sårede dig uden helt at vide hvorfor. Det er et gæt, men det er noget, mange par oplever.
Jeres forhold
Frustration handler ofte om skuffede eller uafklarede forventninger. Har I talt om, hvilke forventninger I har til hinanden og jeres forhold? Har I altid været alene jer to eller også haft fællesskab med venner ind imellem?
Har I lavet mad sammen, spillet spil, gået tur, fået fælles oplevelser, snakket om jer selv og livet, sat ord på følelser, (både de glade og de sorgfulde, det frustrerende og det der gav negative følelser/vrede), snakket grænser eller haft sjov og ballade eller lavet noget hver for sig?
Svært ved tilknytning
Du skriver, hun bliver irriteret på dig. Det giver mig den her tanke: Irritation er mild grad af vrede – hvor kommer den fra? Hvad minder du hende om (fra barndommen, andre forhold, arbejde, svigt af enhver art, …)
Måske har din tidligere kæreste nogle vanskeligheder med tilknytning, så selv om hun holder meget af dig, kan hun ikke i længden klare nærheden eller er bange for at blive for tæt og derefter forladt. For at beskytte sig selv skubber hun dig væk – kommer dig i forkøbet, så det ikke er dig, der kommer til at såre hende.
Grav lidt dybere sammen
Hvis I begge er indstillet på at turde se dybere og evt. få hjælp af en psykolog/terapeut, kan der være både håb og gode muligheder for jeres forhold på længere sigt. Det kræver villighed til at gå ind i erkendelse og smerte for at komme mere helstøbt igennem. Og det er kun muligt, hvis kærligheden får lov at overvinde det smertefulde.
Nærmere kan jeg desværre ikke komme dine spørgsmål, men du er meget velkommen til at skrive til os igen.
Jeg ønsker dig alt godt med fremtiden og kærligheden – om det bliver med denne kvinde eller i et andet forhold.
De kærligste hilsner
Else Ø. Andersen