Fertilitetsbehandling – hvad kan vi gå med til?

Vis spørgsmål

Vi er et par midt i 30'erne, som brændende ønsker os et barn. Vi er tilskuere til, at alle vores venner efterhånden er blevet forældre, men det er endnu ikke lykkedes for os, og det gør ondt.

Inden for lægevidenskaben er der flere muligheder for undersøgelser og behandlinger, men hvor meget kan vi være med til uden at gå på kompromis med vores tro på og overbevisning om, at det er Gud, der skaber livet?

SVAR:

Kære par

Det er dejligt at høre, at I tager Gud med i denne del af jeres forhold. Der er af gode grunde ingen klar vejledning i Bibelen i forhold til fertilitetsbehandling. Derfor må jeres valg i sidste ende være en individuel vurdering i forhold til, hvad I kan stå inde for.

Livet begynder ved undfangelsen

Bibelen definerer, at livet begynder ved undfangelsen, og derfor må det være udgangspunktet, når man snakker fertilitetsbehandling og kristent livssyn. Først vil jeg pointere, at det er meget mere udbredt at have problemer med at få børn, end mange tror. Det er normalt, at det kan tage op til 1-2 år, før man bliver gravid på naturlig vis.

Undersøgelser

I spørger til, hvilke undersøgelser I kan være med til uden at gå på kompromis med jeres tro. Til det vil jeg svare, at det at blive undersøgt og få viden om ens egen krop aldrig kan være forkert. Det er, hvad man gør med denne viden, der kan være problemet. Det kan være psykisk hårdt at finde ud af, at man er årsagen til, at man som par ikke kan få børn. Men husk på, at I hverken kan gøre fra eller til, hvordan jeres krop er sat sammen. Der skal ikke placeres nogen skyld – men husk at støtte og hjælpe hinanden.

Hvis I vælger at få hjælp, vil det første skridt være at kortlægge problemet. Det gøres via forskellige undersøgelser af jer begge med henblik på at finde ud af, hvilke behandlingsmetoder, der er mulige for jer.

Behandlinger

Nogle behandlinger er mere omfattende end andre. Derfor er det vigtigt at få så meget information om metoderne, at I kan tage et velovervejet og velinformeret valg.

Hvis der er lukkede æggeledere hos kvinden, vil første tiltag være at åbne dem ved operation.

Så er der kunstig befrugtning, som dækker over tre forskellige behandlinger:

Som det første vil man ofte vælge at forsøge med intrauterin insemination. Det indebærer en hormonbehandling, der hjælper med ægmodningen samt indsprøjtning af en renset sædprøve i livmoderen i timerne omkring ægløsning. Princippet i behandlingen er at øge sandsynligheden for befrugtning og derved graviditet på naturlig vis.

Dernæst er der IVF og ICSI. Begge indebærer udtagning af æg, som befrugtes uden for livmoderen, for derefter at blive sat op. Ved IVF befrugtes æggene i et glas, og ved ICSI sker det ved at sprøjte en sædcelle direkte ind i ægget. Ved disse to behandlinger befrugtes typisk, men ikke nødvendigvis, mere end ét æg for at øge sandsynligheden for graviditet. Ud fra det perspektiv, at livet begynder ved befrugtningen, er der et etisk dilemma i, hvordan man håndterer overskydende befrugtede æg. Der er mulighed for at fryse dem ned, hvis I skal have hjælp til det næste barn.

Ved de sidste to nævnte behandlinger er det muligt at bruge donorsæd og donoræg. Det kræver overvejelser om ægteskabet, som noget Gud har skabt mellem to mennesker. Vil det bryde ind i den enhed, I er som ægtepar, eller vil det være uproblematisk, fordi det ikke indebærer begær eller sex uden for ægteskabet? Og hvordan er det med barnets ret til at kende sine biologiske forældre?

Gør op med jer selv, hvor vigtigt det er for jer at få børn. Pas på hinanden og husk på, at adoption er et godt alternativ til fertilitetsbehandling.

Læs mere i vores artikel Når det ikke lykkes at blive gravid.

De bedste hilsner
Susanne Finnerup, lægestuderende