Er vores honeymoonfase ovre, eller er hun på vej væk fra mig?

Vis spørgsmål

Hej!

Min kæreste og jeg har været sammen et år. Forleden havde vi en stor snak, hvor vi satte ord på lidt problemer. Vi havde begge to prøvet at ændre på hinanden, og det fik vi så snakket ud omkring.

Efter snakken har jeg følt, at hun har været mere fjern og ikke lige så kærlig. Hun kysser mig ikke så ofte, som hun plejer og fortæller mig heller ikke længere, hvad jeg betyder for hende. Før vores store snak havde jeg bedt hende om at gøre det, og det havde hun følt sig “tvunget” til at gøre for min skyld. I følge hende er det bare ikke noget, hun er vant til, man siger/gør så ofte, som jeg ønsker. Men jeg føler mig bare ikke lige så elsket som tidligere.

Derudover følte jeg også, at vi ikke var lige så meget sammen, som vi plejede. Men hun vil gerne bruge ekstra meget tid med dem på gymnasiet i hendes sidste år der, og det er også ok. Jeg kan bare mærke, at jeg savner hende og de små komplimenter.

Så er dette bare, fordi honeymoon fasen er ovre?

Eller er det fordi efter vores snak, hvor vi aftalte ikke at ændre på hinanden, at hun så derfor ikke siger lige så mange søde ting mig?

Mvh M, 19 år

SVAR:

Kære M

Tak for din henvendelse til os på AdamogEva.dk. Jeg vil kommentere lidt på det, du skriver og give svar på dine tre spørgsmål.

Det frustrerende

Der er gået et år, siden I fandt sammen som kærester, og I har sammen fået nogle fælles erfaringer: Hvordan og hvor meget I skal være sammen osv. Nu frustrerer det dig, at I ses mindre og at den store samtale, hvor I snakkede om jeres parforhold, ikke rigtig har ført noget godt med sig.

Du spørger, om det er “honeymoonfasen” der er ovre. Det ved jeg ikke, men jeg ved, I har fået en god erfaring med jer: Det kan ikke lade sig gøre at ændre på et andet menneske, fordi jeg synes, det er en god idé. Det vi kan er at vi selv foretager ændringer i vores eget liv, og vi kan lade os påvirke af andre mennesker – men vi kan altså ikke ændre på hinanden.

Snak alene hjælper ikke

For det første: Når par sætter sig sammen og begynder at snakke/evaluere/arbejde på deres parforhold for at få det bedre med hinanden, er det et arbejde, som skal til, men som ikke må stå alene. Man kan ikke arbejde sig frem til et bedre parforhold ved at snakke om forholdet – hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer. Det bliver forholdet meget sjældent bedre af, hvis man ikke supplerer det med det vigtigste: At være kærester for hinanden.

Når vi begynder at snakke sammen om det, der ikke fungerer i parforholdet, bliver det enormt sårbart – det kommer nemt til at blive kritik af den anden, eller det bliver oplevet som kritik: At vi ikke er tilfredse med hinanden. Den samtale skal I øve jer på, og jeg tror, den er vigtig for alle par, men den må ikke stå alene.

Gør hinanden glade

Min pointe er derfor, at I skal gøre begge dele: Snakke sammen om jeres forhold og hvad I gerne vil have, og så skal I være kærester; gøre det som I godt kan lide at gøre sammen, og som gør, at I er kærester med hinanden. I skal prioritere begge dele, så efter den store snak skal I lige nu være gode for og ved hinanden og være kærester for hinanden.

Det er ikke sikkert, at det nødvendigvis handler om mere tid med hinanden, men det handler om “bedre” tid med hinanden. Du har et ønske om, at der kommer flere komplimenter ind i parforholdet. Fint! Prøv at se, hvad der sker, når du giver hende komplimenter, hvor du udtrykker og viser hende, at hun er din kæreste.

Kærlighedssprog

For det andet: Det er tid til at få undersøgt, hvordan hun gerne vil have, at du viser din kærlighed til hende. I har i samtalen fået udtrykt et behov, som betyder meget for dig – og det er vigtigt.

Du må også invitere hende til at fortælle, hvad hun vil have, som gør det til et godt parforhold for hende. Hun har også noget, som hun gerne vil have i jeres parforhold – og det er også vigtigt, at I får snakket om. Jeg håber, du vil invitere hende til at tage den samtale, hvor hun fortæller, hvad hun gerne vil have i jeres parforhold.

Måske kan I få noget ud af at læse vores artikler Konflikter i parforholdet og Kærlighed i praksis. Begge artikler har konkrete tips og ideer til at finde vejen sammen og få et bedre kæresteforhold.

Til sidst vil jeg opfordre jer til, at I bruger meget tid på at være kærester – gør nogle gode ting sammen, som gør, at I nyder at være i forholdet.

De bedste hilsener
Ulrik Buch