Hvordan får jeg min familie tilbage?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg står i den dumme situation, at min kæreste har smidt mig ud efter 10 års forhold og et barn på snart 2 år. Vi har haft 9 år uden et eneste brud, og da vi så fik et barn, begyndte vi at glemme hinanden. Nok mest mig, der glemte hende, da jeg begyndte at fokusere for meget på mig selv og min styrketræning, som tog overhånd.

Sidste år var jeg så dum at flirte med en anden over snapchat. Der var intet i det, hverken for mig eller hende. Min kæreste opdagede det, og vi fik vores første brud. Efter nogle uger fandt vi sammen igen, og jeg slettede snapchat. Nogle måneder senere hentede jeg snapchat igen og skrev 10-12 snaps med den samme kvinde og sluttede med, at jeg var glad og lykkelig og ikke ønskede mere kontakt med hende. Derefter slettede jeg snap igen og lovede mig selv ALDRIG at bruge det igen.

Min kæreste opdagede det og smed mig ud med det samme. Jeg blev chokeret og knust, for hun var den eneste, jeg ville have i mit liv og var hende, jeg ville giftes med og have et barn mere med. Nu har vi været fra hinanden i nogle uger. Jeg har de sidste dage set hende hver dag, boet der en uges tid og haft sex med hende flere gange og haft nogle dejlige dage sammen med hende og vores datter. Hun siger, hun ikke føler noget for mig, og jeg skal komme videre, og at jeg skal give slip. Jeg har gentagne gange fortalt hende, hvad jeg føler for hende, og at hun er den eneste kvinde for mig.

Jeg ved nu, hvad jeg har brug for i mit liv, så derfor har jeg droppet min træning og sorteret ud i de venner/bekendte, jeg havde. Jeg har kun brug for at bruge tid med min familie og have en masse nærvær og kærlighed med min drømmepige, som jeg stadig er så forelsket i.

Please sig, jeg stadig har en mulighed for at få hende tilbage, please sig, at der stadig er følelser i hende, og at hun stadig må elske mig.

Mand, 30 år

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære mand på 30 år

Tak for dit ærlige brev, som rummer så meget smerte og kærlighed til kvinden i dit liv.

Der er muligheder

Jeg har lyst til at begynde med dit sidste spørgsmål: “Please sig, jeg stadig har en mulighed for at få hende tilbage. Please sig, at der stadig er følelser i hende, og at hun stadig må elske mig.

Jeg ville ønske, jeg kunne love dig 100%, at du har en mulighed for at vinde din kæreste tilbage, og at hun stadig elsker dig, men det kan jeg ikke. Derimod kan jeg fortælle dig, at det er lykkedes for andre at finde sammen igen og vinde tilliden og kærligheden tilbage efter et tillidsbrud.

Kriser i parforhold

De fleste parforhold oplever på et eller andet tidspunkt, at samlivet kan være besværligt, og at deres kærlighed indimellem drukner i hverdagens stress og jag. Og nogle oplever, at de havner i en situation som jeres, hvor alt håb synes ude.

Ofte kan det være en konkret handling, fx snapchat med en anden kvinde, som udløser en parkrise, der måske har været undervejs over en længere periode, fordi man har glemt at pleje parforholdet.

Barn og parforhold

I har haft ni år uden et eneste brud, skriver du, men da I fik jeres datter, begyndte I at glemme hinanden. Du begyndte at fokusere mere på dig selv end på din familie, og som du skriver, valgte du din kæreste fra til fordel for træning.

Der kan være mange forklaringer på, hvorfor dette sker, og jeg vil præsentere dig for en af de mest klassiske ting, der sker, når man får et barn. Du er nemlig ikke den eneste mand, der, når han bliver far, kan komme til at føle sig overset og måske endda jaloux, fordi babyen helt naturligt tager en del opmærksomhed.

Skuffede forventninger

Nogle mænd oplever, at de ikke kan få alenetid med deres koner/kærester, fordi de skal amme, skifte bleer, er trætte og udkørte, fordi de får for lidt søvn om natten, mister lysten til sex osv. Og omvendt kan kvinderne opleve, at de ikke længere er attraktive, og at deres mænd trækker sig fra dem.

Kvinden kan også føle, at hun “bare” går derhjemme og skal klare alt det huslige og passe barn, alt imens manden har frihed til at komme på arbejde, til træning, mødes med venner osv. Disse to opfattelser kan føre til, at manden og kvinden misforstår hinanden og dermed glemmer hinanden midt i det hele. Måske er det også det, der er sket for jer?

Tillidsbrud

Et tillidsbrud i en parrelation kan være meget smertefuldt for den part, det går ud over, og være meget angstprovokerende, fordi det kan opleves som at miste kontakt til den, man elsker og regner med i tykt og tyndt.

Det, der umiddelbart var en “uskyldig” snapchatflirt fra din side med en anden kvinde, har ført til, at du og din kæreste nu står i jeres livs krise. Din kæreste bad dig om at flytte, da hun for anden gang opdagede, at du havde en lille flirt kørende på snapchat. Og modsat dig, som inderst inde vidste med dig selv, at det var “uskyldigt”, og at du ikke følte noget særligt overfor den anden kvinde, så opfattede din kæreste det højst sandsynligt som en direkte trussel for jeres parrelation og et fravalg af hende. Hendes umiddelbare reaktion var vrede, hvilket på mange måder er en forståelig reaktion på, at hun kan have følt sig fravalgt, bedraget, ikke vigtig nok for dig, overset, ikke elsket og attraktiv, ulykkelig osv.

I længes efter hinanden

Lige her og nu oplever du, at du er smidt ud hjemmefra, men du oplever også, at I begge på en eller anden måde længes efter hinanden og derfor har været en del sammen på det sidste. I har også haft sex, men det frustrerer dig, at hun på den ene side viser varme følelser for dig og på den anden side siger, at du ikke skal lægge for meget i det.

Når din ekskæreste siger, at du ikke skal lægge for meget i det, så kan det måske skyldes, at hun ikke tør håbe på, I kan få det til at fungere. Måske er hun også bange for at blive svigtet igen og dermed miste dig. Så selvom du med dine ord har sagt undskyld, så sidder der måske en usikkerhed i hende, som siger: “Kan jeg nu også være sikker?!”

Godt udgangspunkt

Udfordringen for dig her og nu er at overbevise din ekskæreste om, at du fortryder din handling, og at hun stadig er kvinden i dit liv, som du længes efter at være sammen med og ønsker at kæmpe for. Du giver udtryk for, at du er meget ked af, at det er kommet så vidt og længes efter at få din familie tilbage, og at du er parat til at gøre en indsats for at ændre på de ting, som fik jer væk fra hinanden. Jeg tænker, at det er et godt udgangspunkt, hvis I to skal have en fremtid sammen.

Der skal arbejdes

Please sig, jeg stadig har en mulighed for at få hende tilbage, please sig at der stadig er følelser i hende og at hun stadig må elske mig.” Hvis denne sætning skal gå i opfyldelse, skal der arbejdes på at reparere jeres forhold. Mit råd til dig og din ekskæreste er derfor at give jeres forhold en chance – ikke kun for jeres skyld men også for jeres datters skyld. Måske bliver det for svært for jer at skulle klare det selv, og derfor vil jeg anbefale jer at tage kontakt til en parterapeut, som kan hjælpe jer med at finde sammen igen på en ny og forhåbentlig bedre måde.

AdamogEva.dk under ressourcer kan du se, hvilke parterapeuter der findes i nærheden af, hvor I bor. Du er velkommen til at tage kontakt til en af parterapeuterne og høre, hvilken hjælp der er at hente for jer.

Det kan du gøre lige nu

Her er nogle forslag til, hvordan du her og nu kan gøre noget konkret for dit parforhold i krise:

  • Overvej, om du og din ekskæreste har brug for et forløb hos en parterapeut.
  • Fortæl hende, at du gerne vil gøre en indsats for jeres parforhold, fordi hun og din datter betyder alt for dig. Du kan evt. fortælle hende, at du har kontaktet AdamogEva.dk (vis hende gerne dette svar) – det viser tydeligt, at du vil arbejde for jeres forhold.
  • Overvej, hvordan du viser omsorg og opmærksomhed, så din ekskæreste kan mærke, at du ikke er ligeglad med hende. Her er nogle eksempler: Praktisk hjælp, støtte, komplimenter, nysgerrighed på hvordan hendes dag har været, en kærlig sms, en lille gave …
  • Næste gang, I er sammen, så prøv at sætte tid af til at tale om, hvad det var, I to faldt for ved hinanden for 10 år siden, og hvad I savner nu fra dengang.
  • Overvej, hvad din ekskæreste har gjort i løbet af den sidste uges tid, som har haft stor betydning for dig, og fortæl hende det, så hun mærker, at hun er betydningsfuld. Få hende evt. til at gøre samme øvelse med dig, når I er sammen. (Eksempler: “Jeg følte mig betydningsfuld for dig, da vi var på stranden forleden dag, og du efterfølgende sagde, at du havde hygget dig.” Eller “Jeg blev glad, da du sagde, at jeg så godt ud,” osv.).

Jeg håber, mit svar kan være en hjælp til, at du og din kæreste finder sammen igen. Du er meget velkommen til at kontakte os igen.

Kærlig hilsen
Annette Hassingboe