Hvorfor får jeg ikke mere dameformer?
Hej.. Er der nogen, der ved, hvornår man får dameformer? Vil gerne have nogle og jeg kan ikke forstå, hvorfor jeg ikke har fået det endnu? Er det forskelligt fra person til person ?? Kan det være noget med ens kropsbygning ? Jeg er 168 og 48,4 kg ..?
Håber I vil svare.. Knuss
Kanin, 20 år

SVAR:
Kære ’Kanin’
Mange tak for dit spørgsmål. Som jeg læser det, er du frustreret over, at du ikke er begyndt at udvikle de typiske kvindelige ydre karaktertræk såsom bryster og større hofteomfang – den typiske timeglasfigur! Jeg kan godt forstå, at du er ved at blive utålmodig, og jeg vil prøve at svare dig, så godt jeg kan. Der ligger i forvejen en del svar her på siden til piger, som tumler med lidt det samme som dig. Jeg henviser til nogle af disse svar undervejs.
Vægt og dameformer
Din vægt har indflydelse på, hvornår og hvordan du udvikler dameformer. Man kan udregne kroppens BMI, som er en vurdering af din vægt i forhold til din højde. Hvis jeg gør det med de tal, du har skrevet til mig, er din BMI på 17. Det betyder, at du er i den ”kasse”, der hedder undervægtig. Når man er undervægtig, har kroppen ikke de store fedtdepoter, du kan opleve nedsat energi til aktivitet og kan endda komme ud for at din menstruation ophører. Derfor vil jeg opfordre dig til at tage lidt på i vægt. Det kan for det første give lidt ekstra energi til din krop. De kvindelige former består desuden for en stor del af fedt. Brystvævet består fx af både kirtel- og fedtvæv, og hvis der ikke er så meget fedt på din krop, er der det heller ikke på brysterne, eller hofterne/ballerne for den sags skyld.
Snak evt. med din læge
Når det er sagt, er det svært for mig at svare så godt, som jeg gerne vil på dit spørgsmål. Det er nemlig meget relevant for mig at vide, om du har menstruation, om der er sket (bare en lille smule) ændring i dit brystvæv, om du har fået kropsbehåring. Alt det er nemlig med til at give et indtryk af, om din krop udvikler sig. Hvis du slet ikke har mærket nogen udvikling, skal du kontakte din læge. Han/hun vil spørge ind til din udvikling og også typisk spørge, om du kender noget til, hvordan din mor og andre i din familie har udviklet sig.
Snak med nogen
Ofte er der nemlig en sammenhæng mellem, hvordan og hvornår din mor har udviklet sig, og hvordan det kommer til at ske for dig. Hvis din mor også er en slank kvinde uden så markante dameformer, så er det sandsynligt, at det også vil blive sådan for dig. Jeg vil opfordre dig til at tage en snak med din mor om, hvordan hun oplevede det, da hun var ung. Det, tror jeg, kan være til god hjælp for dig. Hvis I begge er bekymrede, kan I jo aftale en tid hos din læge sammen.
Du er fantastisk
Til sidst vil jeg sige, at vores kroppe er skabt så fantastisk forskellige. Desværre har vi kvinder bare en tendens til at synes, at den måde de andre er fantastiske på, er meget smukkere end vores egen måde. Sådan behøver det ikke være. Jeg er sikker på, at der er mange, der misunder dig for din slanke figur – prøv om du ikke også selv kan blive lidt glad for den, evt. når du tager lidt på i vægt. Du kender og ser sikkert mange smukke kvinder hver dag. Prøv at gøre den øvelse at sætte fingeren på, hvad det er ved lige præcis denne kvinde, der gør hende smuk. Jeg tror, du vil blive overrasket over, hvor lidt det handler om bryster og dameformer.
Hvad er jeg værd?
Jeg håber, at jeg har givet dig lidt svar på dine spørgsmål. Hvis du ikke føler, det er tilstrækkeligt, er du velkommen til at skrive igen.
Venlig hilsen
Anna