Spinkel - det præger både pubertet og selvværd - kan I hjælpe mig?
Kære brevkasse!
Jeg er en dreng på 15 år, fylder 16 til april - Jeg vejer 43 kilo og er 167cm høj. Jeg er meget spinkel og det præger både mit selvværd, men bestemt også puberteten TROR jeg?!
Jeg har fået sorte hår ved siden af penis og små hvide dun over penis. Jeg har ingen hår under armene og jeg kan kun sperme lidt. Min penis er ca. 11-13 cm i stiv tilstand, og det er ikke en lang en...
Min ene brystvorte er meget større end den anden. (Den til højre er størst) - Det er en knude, som er helt normalt, ved jeg, men i min venstre brystvorte sker der intet. Den er helt flad og jeg føler ingen smerter i den, som stik modsat jeg gør til den højre. Den er nemlig rigtig øm...
Min sko str. er 38-39! Håber virkelig, at I kan hjælpe mig!!!
Med venlig hilsen, en dreng med meget dårligt selvværd... det præger mig ENORMT meget - Tak på forhånd
UKENDT, 15 år

SVAR:
Hej
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er altid godt at få sat ord på det, der fylder.
Helt normalt for drenge
Ud fra hvad du fortæller, ser det ud til, at du er en af dem, der bare er startet lidt sent på din pubertet, og det er jo helt normalt for drenge. Det er selvfølgelig ikke så rart at være en af de sidste, der går i pubertet og føle, man er meget bagud, men inden du ser dig om, har du indhentet de andre. Nogle er sene om at komme i puberteten, men så vokser de lige pludselig til gengæld meget på kort tid.
Det er ikke det, at du er spinkel, der er med til at forsinke din pubertet, hvis det er det, du mener. Du er bare slankt bygget. Når du er vokset lidt mere, får du efterhånden mere sul på kroppen.
Drenge vokser, til de er 20 år, så du har god tid.
Ang. penis-længde, så er en normal størrelse på en erigeret penis 11-16 cm, så din er altså indenfor det helt normale.
Det, at du kun har knude på det ene bryst, kan enten være udtryk for, at du er i begyndelsen af din pubertet, og så kommer den anden senere, eller også får du måske bare kun knude på det ene bryst. Det er også rigtig forskelligt
Spørg din far
Det kunne være en god ide at spørge din far, hvornår han gik i pubertet. Ofte ligner børnene deres forældre også på dette område. Måske har du også din vækst fra ham? Hvis du vil vide, hvor høj du ender med at blive, skal du tage dine forældres højde, lægge dem sammen, dividere med to og lægge 6 til dette tal. Så får du en fornemmelse af, hvor du lander. Så hvis du f.eks har en far, der er 170 høj og en mor, der er 160 cm, så kan du ikke forvente at blive 185 cm.
Tænk mere på andre ting
Hvis du kan stole på, at alt nok skal ende godt, så tror jeg, at du ville falde mere til ro og ikke bekymre dig så meget om din vægt/krop. Du må lytte til dem, der kender dig. Du kunne også få en tid hos lægen og snakke med ham/hende, det kan ofte give en ro.
Jo mere du hviler i dig selv, jo mere har du mulighed for at tænke på andre ting. Der er meget, du skal nå her i disse vigtige år af dit liv.
Læs evt. lidt mere her på siden:
Fra dreng til mand
Hvad er jeg værd?
Håber, mit svar giver mening for dig.
Kærlig hilsen
Marianne