Er jeg bi- eller heteroseksuel?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er 16 og går på efterskole. Lige for tiden er jeg begyndt at overveje meget, om jeg er begyndt at blive forelsket i en pige, som jeg er ret gode venner med. Men mit problem er, at jeg ikke ved, om det er på kærestemåden, jeg faktisk kan lide hende, fordi jeg ikke har tænkt på den måde om en pige før.

Jeg har altid godt kunne lide kvindekroppen og er lidt fascineret af den, men første gang jeg blev forelsket, tror jeg var 13, var det i en dreng, og sådan har det også været indtil nu. Jeg har ikke før nu rigtig kendt nogen homo- eller biseksuelle og har altid set det som lidt forkert, måske pga. min kristne opdragelse.

På min efterskole kan piger sagtens gå og nusse med hinanden, uden at det betyder noget. Men jeg har den her veninde, som er lesbisk, som jeg virkelig synes er sød og bare elsker at holde om og blive nusset af, på en anden måde end mine andre veninder. Jeg har snakket om det med min ven, som er homoseksuel, og han siger, at jeg skal give det tid og se, om det faktisk er følelser, jeg har for hende (også for ikke at såre hende) Men en anden af mine venner, som er bi, siger, at jeg bare skal sige det til hende, og så kan vi bare eksperimentere lidt.

Jeg har ikke haft en kæreste før og er jomfru, men hvis jeg skulle have fantasier, ville det nok være med drenge, selvom jeg er begyndt at tegne meget yuri (manga om to piger, som er sammen). Jeg vil ikke have sex med hende, men ved ikke engang, om jeg helt ville det med en dreng endnu.

Altså kan jeg vildt godt lide hende og ville gerne være sammen med til verdens ende og holde om hende, måske kysse med hende og alt muligt andet end lige sex. Men en side af mig siger, at det er forkert, og at det bare er fordi, jeg har de venner og omgivelser, jeg har, og at jeg kun tænker over det, fordi hun er lesbisk.

Hvad skal jeg gøre? Og er jeg bi- eller heteroseksuel?

Annanonym, 16 år

SVAR:

Kære Annanonym

Jeg kan se, at det er en svær situation, du er i lige nu. Først har jeg lyst til at sige, at når jeg læser det, du skriver om dig selv, før du mødte din lesbiske veninde, så er der ingenting, der tyder på, at du er biseksuel. Samtidig tænker jeg, at din homoseksuelle ven har ret, når han siger, at du skal give dig selv tid, så du hverken sårer din veninde eller dig selv. Brug din energi på alle de dejlige oplevelser, efterskolelivet giver dig mulighed for.

Lyt til dine egne grænser

I forhold til sex skriver du: "Jeg vil ikke have sex med hende, men ved ikke engang om jeg helt ville det med en dreng endnu." Jeg tænker, det her er vigtigt. Mange unge føler sig presset til at have sex, længe før de er klar til det, men det er vigtigt at respektere sine egne seksuelle grænser, ellers kan det give problemer senere i livet.

Mange tænker som din veninde, at man bare kan eksperimentere med sex. Den holdning fylder også meget i medierne, men for de allerfleste skaber det forvirring og sårethed. Så jeg vil opfordre dig til at lytte til dig selv, så du ikke starter med sex, før du er klar til det.

Giv dig selv tid og lyt til din tvivl

Endelig vil jeg knytte en kommentar til det, du skriver om at nusse: "På min efterskole kan piger sagtens gå og nusse med hinanden, uden at det betyder noget. Men jeg har den her veninde, som er lesbisk, som jeg virkelig synes er sød og bare elsker at holde om og blive nusset af på en anden måde end mine andre veninder."

Jeg vil opfordre dig til at lægge mærke til, hvad der er forskellen på at nusse og holde om i forhold til dine andre venner og hos dig og din lesbiske veninde. Mærker du, at noget skaber usikkerhed, eller bliver du i tvivl, om noget er rigtigt, så lyt til din tvivl og usikkerhed og tænk over, hvad der er vigtigt for dig. Sig fra og sæt grænser, så du får plads til at finde ud af, hvad du vil.

Tænk over hvad du selv ønsker for fremtiden

Dit spørgsmål var: Er jeg bi- eller heteroseksuel? Jeg tror ikke, du er biseksuel. Det er der ikke noget af det, du skriver, som tyder på. Men jeg tænker, du kan få noget ud af at tænke over dine værdier, dine ønsker for fremtiden og at lytte til din ven, som opfordrede dig til at give dig selv tid.

Måske kan du også få noget ud af at læse svar til andre med lignende tanker, fx det her Seksualitet: Jeg vil ikke sættes i en boks.

Kærlig hilsen
Gunhild

Opdateret 15.10.2020