Seksualitet: Jeg vil ikke sættes i en boks
Kære brevkasse
Jeg er en pige, men jeg er tiltrukket af piger og drenge og nonbinære. Normalt ville folk sige: “Jamen, så du jo biseksuel eller panseksuel” Teknisk set er jeg nok polyseksuel. Polyseksuel er, hvor man er tiltrukket af flere køn men ikke alle køn.
Men jeg vil ikke sige, at jeg er polyseksuel eller whatever. Jeg vil bare gerne være sammen med dem, jeg har lyst til uden at sige, jeg er et eller andet. Jeg har bare lyst til at være mig og ikke andet.
Jeg tror, min mor ville være ligeglad, hvis jeg en dag kom hjem med en pige og ikke en dreng. Jeg tror ikke, hun ville have noget imod det. Jeg har haft noget med en pige, men når folk så ser mig sammen med en pige, så er de sådan: “Er du lesbisk?” Eller “Er du nu biseksuel??”
Men jeg ser ikke mig selv som nogen af de ting; jeg er jo bare mig. Jeg har ikke rigtig ‘kommet ud’ men det føler jeg heller ikke er nødvendigt. En dag kommer jeg nok til at sætte mig ned med min mor og snakke med hende om det. Men for nu, er jeg bare mig.
Det er bare svært at sige til folk!
Burde jeg bare sige, at jeg er bi eller hvad?
Eller burde jeg prøve at forklare det til dem?
C, 15 år

SVAR:
Hej C
Tak for dine tanker. Du skriver, at du ikke vil sættes i en boks. Det kan jeg godt forstå. Problemet med alle de mange forskellige stempler, man sætter på vores seksuelle følelser, er, at de låser os fast og derfor ikke dækker det, vi oplever. Når du skriver, at du bare har lyst til at være dig og ikke andet, synes jeg du tænker rigtigt.
Normalt med forskellige følelser
Det er meget normalt, at man som teenager oplever forskellige seksuelle lyster og følelser, og det kan svinge alt efter, hvordan man har det, og hvem man møder. Man kan føle sig seksuelt tiltrukket af både venner og af nogle, man ikke kender. Det normale er, at det efterhånden viser sig at gå i én retning. Der skal jo også være plads til at være sammen med venner, uden at man nødvendigvis har sex sammen med dem. Du skylder derfor ikke nogen at fortælle dem, hvad du er nu. Det er helt fint, at du siger til dem ‘at jeg er jo bare mig.’
Det er rigtig godt, hvis du kan tale mere med en voksen om, hvordan du har det. Det er fint, du skriver til os, og jeg tror, det kunne være rigtig godt at tale med din mor om, hvordan du har det, hvis du kan. Hun kender dig jo godt og har meget livserfaring at dele ud af.
Venskaber
Jeg tror, det også kunne være godt for dig at fokusere på at få gode venner, som du ikke tænker seksuelle fantasier med eller har sex med. Når man er teenager som dig, er man i gang med en kæmpe udvikling, hvor man efterhånden skal finde ud af, hvem man er og gerne vil være. Det er at finde sin identitet.
Fordi vi er skabt som sociale væsner, dannes vores identitet i høj grad af, hvem vi er sammen med. Derfor er det godt og vigtigt at have gode venner, som man både kan være uenig med, og som man kan spejle sig i. På den måde lærer man hele tiden mere om sig selv og hvilke værdier, man gerne vil leve sit liv efter.
Søg hjælp hos Gud
Jeg ved ikke, om du nogensinde har haft kontakt med Gud, men jeg er overbevist om, at han gerne vil hjælpe dig med at finde ud af dine følelser, hvis du spørger ham om det. Det kan tage noget tid, før vores problemer bliver løst (han er ikke nødvendigvis hurtig), men han vil altid være der for dig. Han har tit hjulpet mig med at finde ud af tingene.
Måske kan du få noget ud af at læse følgende artikel og svar. Det er ikke for at sætte dig i en boks, at de handler om homoseksualitet og biseksualitet, men de siger noget godt om seksualitet generelt:
Homoseksuel eller bare anderledes?
Er jeg biseksuel, når jeg bliver tiltrukket af både mænd og kvinder?
Du ønskes alt godt med at lære dig selv bedre at kende.
Bedste hilsner
Peter
Opdateret 14.10.2020