Er forelsket og genert - hvad skal jeg gøre?

Vis spørgsmål

Hej.. jeg er en dreng på 15 år, og går på efterskole. Jeg har været der i halvandet år nu, Men den pige, som jeg er blevet forelsket i, er først kommet til sommer.

På efterskole ser man jo hinanden hver eneste dag, og der er en pige, som jeg er blevet helt forelsket i. Hver eneste gang, jeg ser hende, bliver jeg rigtig glad og behagelig indeni, men jeg har det problem, at jeg er ekstremt genert, og jeg ved derfor ikke, hvordan jeg skal få en ordenlig samtale i gang med hende. Når vi snakker er det typisk bare noget, hvor det ikke bliver til mere end 2 minutter, hvor jeg efter det ikke rigtig ved, hvad jeg skal gøre. Pigen er en meget energisk person, og der gør mig ikke ligefrem mindre urolig ved det.

Jeg vil gerne spørge jer om råd til, hvad i synes, jeg skal gøre?

Mvh. J, 15 år

SVAR:

Kære J

Tak for dit spørgsmål.

Genert er normalt

Først en lille opmuntring: Det er helt normalt at være genert i din alder, og særligt over for det modsatte køn. Så tag det bare helt roligt ;o).

Men det at være genert af natur kan godt være en stor udfordring, når man er forelsket. - Når man i forvejen har lidt svært ved at være sig selv og få en naturlig samtale i gang, bliver det jo ikke lettere af, at man også er forelsket. Så jeg kan godt forstå, du synes, det er blevet svært for dig, og at du bliver lidt urolig over det.

Generthed kan komme af mange forskellige ting, og derfor kan det være lidt svært her at skrive noget om, hvad du kan gøre for at arbejde med den uden at kende dig. Men her er et par gode råd:

Ok at være den stille og rolige type

Måske kan du øve dig i at tænke, at det ikke er alle der skal være energiske, snakkende og frimodige for at have det godt med sig selv. Nogle mennesker har det bedst med at være stille og rolige, og måske er du en af dem, og det er jo bare ok så. Det er jo det, der gør det spændende - også på en efterskole – at der er mange forskellige typer. Og du er en af dem, lige så spændende som alle de andre, på din egen måde.

Vær dig selv

Måske kan det også hjælpe dig at tænke, at det ikke er farligt at være dig selv. Hvad skulle der ske ved det? Desuden: Hvis du ønsker, hun skal lære dig at kende, som du er, er der jo heller ingen vej udenom – du bliver nødt til at vise hende, hvem du er, uden at spille en anden.

Lav noget aktivt sammen

Hvordan er fællesskabet på din efterskole? Sidder I meget og ”hænger ud”, uden rigtig at lave noget sammen? Prøv i stedet at sætte nogle ting i gang - evt. sammen med nogle kammerater - noget hvor man er sammen om noget andet end bare hinanden, er aktive med kroppen og de evner, vi hver især har fået. Inviter hende med, og lær hende at kende på den måde, og lad hende lære dig at kende på samme måde også.

Til sidst noget at tænke over:

Bare fordi du er forelsket, behøver det ikke betyde, at I passer sammen. Forestil dig jer sammen som kærester. Ville du blive en gladere ung mand af det, eller ville du bare gå rundt og blive jaloux, fordi hun er meget frimodig - også over for andre drenge? For du skal jo være klar over, at du ikke kan lave om på hende …

Med kærlig hilsen
Benjamin Hougaard