Er det farligt at have sex, hvis man kun er 12 år?

Vis spørgsmål

Er det farligt at have sex, hvis man kun er 12 år?

Pige, 12 år

SVAR:

Kære 12-årige pige

Hvor er det godt, du spørger, når du går og spekulerer på noget! Bliv endelig ved med det, for det er den eneste måde, du bliver klogere på.

Først lidt om kroppen

Jeg er ikke uddannet inden for sundhedsvæsenet, så jeg har ikke så store faglige forudsætninger for at besvare dit spørgsmål mht. om det er farligt for kroppen. Derfor synes jeg, du skal læse de her svar til andre, før du læser videre i mit svar til dig:
Er det farligt at have sex, før man har fået sin første mens?
Må man have sex før første menstruation?

Jeg vil også anbefale dig at læse vores artikel om pigers udvikling i puberteten: Fra pige til kvinde.

Og så noget om sex og følelser

Som du allerede har læst i de svar, jeg anbefalede dig at læse ovenfor, er sex og samleje meget mere end noget, vi gør med vores krop. Vi er simpelthen skabt sådan, at sex og følelser slet ikke kan skilles ad. Derfor vil jeg skrive lidt om, hvad der kan være farligt for dine følelser ved at have sex som 12-årig.

Jeg er helt klar over, at piger på 12 år er utroligt forskellige i både kroppe og hvordan de reagerer følelsesmæssigt. Alligevel har en lang række forskere anbefalet politikerne at sætte en lovmæssig grænse for, hvornår man må dele sex med et andet menneske. Det betyder, at vi i Danmark (og mange andre lande) har loven om den seksuelle lavalder. I den lov står der, at man i Danmark ikke må have sex med en, der er under 15 år. Grænsen er sat der, fordi kloge folk har vurderet, at børn under 15 år ikke er modne nok til at rumme alt det, seksuelt samvær indebærer.

Men hvad er det, der er så farligt for følelserne? Det kan du læse mere om i vores artikel Sex og følelser.

Når vi har samleje eller anden form for sex, deler vi det mest private af os selv. Vi har (som regel) nøgne kroppe, og hvis det skal være rigtig god sex, er vi også nøgne i vores sind og tanker – altså deler det mest personlige, vi har. Hvis man begynder med at dele sex som 12-årig, begynder man at dele det mest private af sig selv, før man egentlig er helt færdig med at udvikle sig. Det kan give dybe sår på sindet, som man skal leve med resten af sit liv.

Sex og graviditet

Til sidst vil jeg også sige lidt om graviditet. Når en pige og dreng har samleje, er der mulighed for, at pigen bliver gravid. Det kan også ske, inden pigen har fået sin første menstruation, og det kan ske, selvom man bruger prævention. Jeg er sikker på, du er enig med mig i, at det ikke vil være godt for nogen, hvis du bliver gravid som 12-årig. Der findes godt nok mulighed for at få en abort, men en hel del undersøgelser viser, at en provokeret abort giver sår på sindet, som det kan være svært at leve med resten af livet.

Derfor er mit korte svar på dit spørgsmål: Ja, det er på flere måder farligt at have sex, når man kun er 12 år. Hvis du har en kæreste, vil jeg foreslå, at I laver en masse andre ting sammen, så I bliver rigtig gode venner. Det bedste kæresteforhold handler ikke i første omgang om sex, men om at lære hinanden rigtig godt at kende og blive bedstevenner.

På AdamogEva.dk er vi overbevist om, at ingen går glip af noget ved at vente med sex, til de har fundet den, de vil dele resten af livet med og har lovet at blive sammen, dvs. er blevet gift. I den ramme er det trygt og godt at være nøgen og dele alt med hinanden.

Jeg håber, du kan bruge mit svar. Skriv endelig igen, hvis du har brug for det!

Kh Vibeke