Er det farligt at have sex, før man har fået sin første mens?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på 14 år.

Jeg føler mig klar til sex. Men ved ikke, om man kan, eller det er farligt at have sex, før man har fået sin første mens?

Ved det er et underligt spørgsmål, ved bare ikke helt hvordan jeg skal skrive det kort ..:') <3

T

SVAR:

Kære T

Det er godt, du spørger, når du undrer dig. Du spørger, om man kan have sex, før man har fået sin første menstruation, og om det kan være farligt. Jeg vil svare med forskellige vinkler på dit spørgsmål.

Kan man?

Menstruation viser, at der modnes æg i din krop, og at du kan blive gravid. Rent teknisk kan du godt have samleje med en dreng, inden du har fået din menstruation. Når en pige eller kvinde bliver seksuelt tændt, dannes der væske i skeden. Det virker som en slags “smørelse”, så drengens penis kan glide ind og ud. Det er ikke sikkert, sex vil føles rart, hvis din skede ikke danner nok væske, og det ved jeg ikke, om den gør, når du endnu ikke har fået menstruation.

Sex rykker i krop og følelser

At du føler dig klar til sex, eller at du – rent teknisk – kan have samleje med en dreng, er ikke det samme, som at du er klar til at have sex. Når vi har sex med et andet menneske, deler vi det mest fine og private, vi har. Det rører ved stort set alle følelser i vores krop og gør os meget sårbare. Derfor har det store konsekvenser at dele sex med et andet menneske. Jeg synes, du skal læse det svar, jeg tidligere har skrevet til en pige på din egen alder: 14 år – hvordan ved man, at man er klar til sex?

Seksuel lavalder

Du skrev netop: “Må man have sex ...?” Det fik mig til at tænke på loven om den seksuelle lavalder, som du også kan læse om i svaret, jeg har linket til. Loven i Danmark siger, at børn under 15 år ikke må dyrke sex med personer, der er ældre. Loven er netop lavet for at beskytte personer under 15 år, så de ikke bliver presset til noget, de ikke er klar til, og som kan påvirke både følelser, krop og tanker negativt senere i livet. Jeg vil opfordre dig til også at se dette svar: 14 år og klar til sex – er det for tidligt? Hvis du er blevet nysgerrig, har vi et helt tema, hvor du kan læse meget mere: Teenager og sex.

Jeg håber for dig, at du vil gemme sex nogle år endnu og i stedet bruge tid og energi på gode venner eller en sport eller hobby, du godt kan lide. Du kan altid begynde på sex, når du vil, men du kan ikke gøre det om, hvis du tager hul på sex for tidligt, og det bliver en dårlig oplevelse eller sætter sig dårlige spor i dig. Du har masser af tid!

Pas på dig selv, på dit sexliv og dine følelser og gem sex, til du er langt mere moden, kender dig selv bedre og har en kæreste eller mand, der vil passe rigtig godt på dig og blive sammen med dig.

Venlig hilsen
Ida Secher Rom