Bør vi fortsætte med at være sammen?
Hej. Jeg er en fyr på 22 år med et usædvanligt forhold. For halv år siden var jeg min kæreste utro, da jeg kom til at kysse en pige, som overnattede hos mig en aften. Jeg boede alene. Jeg vidste egentligt ikke, hvorfor jeg gjorde det.
Men jeg fortrød det virkeligt meget, men nogle gang følte jeg, at hun fortjente det. Da vi, siden vi blev kærester, har haft mange skænderier om hendes eks. kæreste, som stadig kan lide hende og kontaktede hende hver dage i flere måneder, og de har også været ude og spise sammen. Og det har også været rygte, om hun skulle være mig utro, som gjorde, at jeg mistede alt min tillid og kunne ikke stole på hende, selvom hun benægtede det.
Pga rygtet har jeg også haft mange drømme, om hun var mig utro osv.. Og pga det og at jeg var bange for at miste hende, fortalte jeg hende ikke om, at jeg har kysset en anden. Men jeg kunne ikke længere leve med løgn, så jeg fortalte hende det efter 4-5 måneder.
Hun blev rigtig ked af det og vred på mig. Men efter 2 uger var vi sammen igen, men hvad jeg ikke vidste var, at hun havde været mig utro inden hun slog op med mig. Det fortalte hun mig efter 2 måneder. Men vi valgte at blive sammen, da jeg følte, at det var min skyld, og hun sagde, at hun ville være sammen med mig.
Mine følelser for hende har altid været der, trods at vi har haft mange problemer. Men nu er mine følelser for hende forsvundet, men jeg holder stadig rigtig meget af hende, og ønsker ikke at såre hende. Og jeg har rigtig svært ved at se os sammen om 10-20 år, da vi har haft de problemer.
Mvh fyr på 22

SVAR:
Hej
Mange tak for dit spørgsmål som går på, om hvorvidt du bør blive sammen med din kæreste. I sidste ende er der ingen andre end dig selv, der kan træffe den afgørelse, men jeg vil forsøge at give dig mine overvejelser, som du måske vil kunne bruge i din beslutningsproces.
Når utroskab og hemmeligheder ødelægger
Du bruger selv ordet ”usædvanligt”, når du skal beskrive jeres forhold, og man må sige, at det lyder til, at det har været en turbulent tid for jer begge. I har begge oplevet, hvordan det føles, når den, man elsker, har været sammen med en anden, og hvordan det gnaver på forholdet at skulle holde det hemmeligt for den anden. Som jeg læser dit spørgsmål, er den situation, du så står i nu, at du egentlig har mistet følelserne for din kæreste, men at du ikke vil såre hende og derfor er i tvivl om, hvorvidt du skal forlade hende.
Prøv at sætte dig i hendes sted
Hvis du overvejer den omvendte situation, hvor det var din kæreste, der havde mistet følelserne for dig, men ikke fortalte det til dig, fordi hun var bange for at såre dig - hvordan ville du have det, hvis du en dag fandt ud af det? Jeg tror, du ville føle, at du havde spildt din tid og føle, at du var blevet holdt for nar. Hvis følelserne ikke er gensidige fra begge parter, er der reelt set ikke noget forhold, fordi den ene part ikke er en del af det.
Bedst for jer begge at "spille med åbne kort"
Jeg tænker, at hvis du virkelig holder af hende, så må du være ærlig overfor hende og fortælle hende, hvordan du har det. Det er ikke fair overfor hende at blive i et forhold, som du ikke er helhjertet i. På længere sigt tror jeg, at det sårer endnu mere, hvis hun finder ud af, at du igennem en længere periode har haft det, som du har det, uden at sige et ord om det. Samtidig tror jeg, at hun vil kunne mærke, at der er et eller andet galt. Uden følelser for hende vil du ændre din måde at være på overfor hende, selvom du forsøger ikke at vise det. Det kan være helt små ting, som måden du siger ting på, eller at du stopper med at gøre et eller andet, du plejer at gøre. Disse små signaler vil bare styrke din kærestes usikkerhed, og hun kan tro, at hun har gjort et eller andet galt, siden du ændrer din væremåde overfor hende. Det vil være langt bedre for jer begge to at spille med helt åbne kort, for kun dér ved I, hvor I har hinanden.
Jeg håber, at du kan bruge mine overvejelser i din videre beslutningsproces.
Måske kan du også have glæde af at læse denne artikel: Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?
Eller du kan finde noget under temaerne At finde den rigtige og Kærestesorg.
Hvis du stadigvæk føler, at du mangler svar på noget, er du meget velkommen til at skrive igen og uddybe dit spørgsmål.
De bedste hilsener
Mikkel