Hvorfor bliver tanker om min tidligere kæreste ved at dukke op?
Kære Adam & Eva.
Jeg har valgt at skrive til jer igen omkring nogle tanker & følelser, jeg har. Eftersom jeg fik et rigtigt godt svar sidst, vil jeg gerne benytte jeres brevkasse igen.
Jeg har i det sidste halve år haft en rigtig skøn kæreste, som jeg virkelig holder af & elsker enormt meget. Jeg har i de sidste 2-3 uger – måske længere tid – haft tanker om min gamle flamme, fra da jeg var 17 år. Det korte (ca. tre måneder) forhold sluttede meget brat grundet et løfte, han ikke kunne overholde. Han var uden tvivl min første forelskelse og den første fyr, jeg elskede trods det korte forhold. Jeg er rimelig afklaret med, at jeg er ovre ham og kan nyde min nuværende skønne kæreste. Men det er, som om jeg håber, at den gamle flamme vender tilbage, og til tider føler jeg, at jeg stadigvæk elsker ham.
Jeg føler mig som en forfærdelig kæreste overfor min nuværende partner, fordi jeg har disse tanker om min tidligere flamme. Er det meget normalt, at man ikke rigtigt kan give slip på den første forelskelse? Det forhold endte meget uafsluttet. Vi fik aldrig snakket om det, der skete. Jeg var sønderknust over hans utroskab. Er det måske derfor, jeg stadigvæk har disse tanker om ham – fordi det er uafsluttet?
Det irriterer mig rigtig meget, at jeg har disse tanker om den tidligere flamme – især fordi jeg slet ikke havde dem i det første lange stykke tid af mit & min nuværende partners forhold. Men det trøster mig, at jeg hverken tænker på den gamle flamme, når jeg er sammen min kæreste og heller ikke sammenligner ham med den tidligere flamme.
Min kæreste er god som han er & mod mig. Vi ses hver anden weekend, da vi har et langdistanceforhold.
Er det muligt at elske to på en gang?
Med venlig hilsen S, 20 år

SVAR:
Kære S
Tak for dine venlige ord – vi er rigtig glade for, at du kunne bruge vores svar, og at du har lyst til at bruge vores brevkasse igen.
Som landet ligger nu
Du fortæller, at du har en kæreste som du elsker, og du fortæller på flere måder, at det er et godt forhold med en dejlig mand. Til lykke med det – det er en stor gave at være i et forhold, man trives i!
Tiden før
Du fortæller også, at du for noget tid siden var i et forhold – dit første rigtige forhold, som jeg forstår det – der endte brat og uafklaret, fordi han brød sit løfte og var utro. Det må have været så utroligt smertefuldt at opleve svigt, hans brud og den manglende afslutning på samme tid.
Den tidligere kæreste spøger
Du fortæller, at du nogle gange tænker på din gamle kæreste. Du fortæller ikke, hvordan du tænker på ham. Men du fortæller, hvordan du ikke tænker på ham, nemlig når du er sammen med din kæreste, og jeg fornemmer, at du mener, når I har sex, men måske tager jeg fejl?
Nye kæresteforhold
I begyndelsen af et forhold kan man være så forelsket, at det næsten kan føles som influenza. Man tænker ikke altid så klart og lever måske mere intenst og her-og-nu-agtigt end ellers. Jeg ved ikke, om det også var sådan for dig. Efter et stykke tid ændrer forholdet karakter, så det enten bliver dybere eller går over, når forelskelsen fortager sig lidt eller ændrer form.
Til overvejelse
Nu stiller jeg nogle spørgsmål og kommer med overvejelser og gæt, hvor du måske vil opleve, at en stor del er skudt forbi din situation. Find det, du kan bruge, og som passer på dig, og glem resten igen:
1. Overvej præcis, hvordan du tænker over din gamle kæreste. Gå ikke i panik over det. Det er ikke utroskab. Vær nysgerrig overfor, hvad dine følelser fortæller dig.
2. Din gamle kæreste var din første kærlighed, fortæller du. Måske var han også din første seksualpartner. Næsten alle kan huske den første rigtige kæreste og den første, de var i seng med. Hjernen er opbygget sådan, at vi let kan huske de ting, der vækker stærke følelser hos os.
Du vil formodentlig kunne huske ham til din dødsdag, men det er ikke det samme som at elske ham. Det er det samme som, at du har elsket ham, og det er ok. Han er en del af din fortid, men han er nok ikke en del af din fremtid.
3. Hvis du overvejer, om du stadig elsker ham, så overvej, om du er interesseret i hele pakken: Han er ikke kun det, du forelskede dig i. Med ham vil du også få en mand, der har været utro og bagefter ikke snakkede med dig om det, der var sket. Måske vil det ske igen. (Vi ved det ikke, for hvis han var på alder med dig, var han nok ikke så gammel, og mange af os lærer så længe, vi lever. Men muligheden for, at han vil være utro igen, er til stede.)
Jeg tænker også på, at du et par gange nævner, at din ex brød et løfte, og jeg forstår på det skriver, at det handlede om at være tro. Måske er jeg helt på glatis, men jeg tænker på et løfte om troskab som noget man aflægger, når man bliver gift – eller når man har været utro før. Hvis han var utro flere gange, så kunne det måske forklare, hvorfor han dukker op, når din nuværende kæreste bor langt væk?
4. Når man er langdistancekærester, er det vigtigt at kunne stole på hinanden. Er du og din kæreste det sted i jeres forhold, hvor det gradvist ændres fra forelskelse til kærlighed? Er der en øget dybde og sårbarhed, der kalder den gamle smerte frem og en frygt for at blive såret på ny? Det ville være helt naturligt, og er det sådan, så vov at blive i den smerte og frygt, du mærker. Giv den lov at være der og tal med din kæreste om det.
5. Efter dit forhold til din nuværende kæreste har varet et stykke tid og måske fundet et roligere leje, så kan det være, at den gamle smerte efter bruddet med din eks. dukker op igen. Jeg tænker på, hvor lang tid der gik fra bruddet, til du mødte din nye kæreste? Hvis der ikke gik så lang tid, er der måske tårer, der stadig mangler at blive grædt? Gør det bare. Hellere sent end aldrig. Måske kan du bruge vores artikel Når fortiden gør ondt.
Mange oplever desuden, at sorg bevæger sig i cirkler. At det der gjorde ondt, skal forbi sjælen og vendes flere gange, før man helt kan lade det ligge. Mennesker, der har mistet ægtefæller og er blevet gift igen fortæller, at de stadig elsker deres afdøde ægtefælle – uden at elske den nye mindre. Det er en anden situation end din, men det er blot for at sige, at kærlighed kan være en kringlet affære.
6. Kan man elske to på én gang, spørger du. Måske er det værd at overveje, om det at tænke på din eks rent faktisk er kærlighed. Du elsker din nuværende kæreste og fortæller på mange måder, at du sætter stor pris ham. Du kan måske bruge nogle input fra vores artikler Jeg er forelsket! – Eller er jeg? og Kærlighed og forelskelse.
Din ekskæreste havde dejlige sider, som du forelskede dig i. De sider har han stadigvæk. Du kan sagtens have glade og kærlige minder om din ekskæreste og alligevel elske din nuværende kæreste trofast.
At blive ældre betyder, at vi må sørge for at lade vores hjerte blive så stort, at det kan rumme livet, som det blev – med de sorger & glæder, kærester, venner, der blev en del af vores liv.
Jeg håber, du kan bruge svaret, og jeg ønsker dig alt det bedste!
Kærlig hilsen
Anne Kathrine Wagtberg