14½ år og stadig ingen menstruation – er det normalt?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er 14 et halvt år gammel. Jeg har ikke fået min menstruation endnu. Jeg synes, det er mærkeligt, fordi jeg har nok haft udflåd i ca. 2 år. Mine bryster synes jeg selv er okay store, og jeg har kropsbehåring. Min søster fik menstruation, da hun var 12-13 år gammel.

Det er ikke noget, jeg rigtigt tænker over, men mine veninder siger, at det nok ikke er helt normalt.

SVAR:

Kære pige

Tak fordi du skriver til os med dit spørgsmål. Jeg håber at kunne give dig lidt ro med dette svar.

Menstruation

Allerførst vil jeg bare berolige dig med, at det er helt normalt, at menstruationen ikke er kommet endnu. Du beskriver masser af gode tegn på, at din krop er i puberteten: Udflåd, kropsbehåring og udvikling af bryster. Når din krop er i gang med denne udvikling, er der meget stor chance for, at menstruationen også kommer snart.

Normalt anbefaler man, at du tager kontakt til din læge, hvis du ikke har fået menstruation, når du er 16 år. Hvis der er andet, du bekymrer dig om, kan du altid tage kontakt til en sundhedsplejerske på din skole eller spørge en anden voksen kvinde, du har tillid til – fx din mor.

Jeg sætter lige et link ind til en artikel om menstruation: Den første menstruation. Der kan du læse mere om, hvad der er normalt.

Forklaringer på senere menstruationsstart

Det er meget individuelt, hvor tidligt menstruationen starter. Som du måske ved, kommer menstruationen, fordi hormonerne i din krop ændrer sig i puberteten og gør din krop klar til at kunne blive gravid. Og selvom forskere forstår mere og mere af det komplicerede system, som bestemmer, hvornår menstruationen starter, kan man ikke sige præcist, hvad der gør, at menstruationen kommer, når den gør.

Du kan læse mere om pubertetsudviklingen i vores artikel Fra pige til kvinde.

Vi ved dog, at overdreven motion kan være med til at udskyde menstruationsstart. På samme måde kan spiseforstyrrelser eller en lav kropsvægt forsinke menstruationen. Så det, du selv kan gøre, er at passe godt på din krop. Giv din krop den energi, den har brug for. Lad den ikke sulte men mærk efter, hvad den har godt af: god mad, som du kan vokse dig stærk af, og motion, som gør din krop stærkere og sundere, men ikke så overdrevent, at det skader den.

Jeg har fundet forskellige svar frem, som er skrevet til andre piger med lignende spørgsmål:
15½ og ikke fået menstruation – hvad kan jeg gøre?
Er 15 år – hvornår kommer min menstruation?
Dyrker jeg for meget motion, så min krop ikke kan udvikle sig?

Her til sidst vil jeg blot sige, at du er rigtig godt på vej. Fortsæt endelig som nu, hvor det ikke er noget, der fylder noget særligt for dig. Og når tankerne så kommer, så snak med en du stoler på, eller skriv endelig til os igen. Du har masser af tid til at vokse ind i din kvindekrop! God fornøjelse med den rejse.

Kh Anna