Er min menstruation normal og hvad er tegnene på det begynder?
Hej Adam og Eva:) Jeg skriver til jer, da jeg bare er nysgerrig for at vide, om hvis man har helt hvidt udflåd, om det så er tegn på at ens menstruation er ved at komme igen, fordi når jeg får den igen, er det fjerde gang.
Ville også lige spørge, om det er helt normalt at ens menstruation er brunt og sort i starten, bl.a. når det fjerde gang, jeg får det.
Christina, 15 år

SVAR:
Hej Christina
Allerførst vil jeg starte med at sige tillykke med, at du nu har fået din menstruation.
Hormonernes påvirkning
Når en pige kommer i puberteten og begynder at have ægløsning og dermed menstruation, sker der mange hormonelle ændringer i hendes krop. Hormonerne påvirker ikke kun ægløsningen, men også udflåddets udseende. Udflåddet vil gennem hele din cyklus ændre sig pga. samspillet af hormoner.
Lige efter og lige inden menstruationen vil udflåddet være hvidt/gulligt, ‘tykt’ og kan til tider være gummiagtigt, hvilket er helt normalt.
I midten mellem menstruationerne vil udflåddet være lidt anderledes. Det vil være gennemsigtigt, trævlet og det kan være svært at tørre sig forneden, da det ligesom ikke giver slip, men strækker sig.
Hvorvidt det hvide udflåd betyder, du meget snart får din menstruation eller ej, kan jeg ikke sige, men det betyder at hormonerne ændrer sig i din krop, så mon ikke.
Brunligt udflåd
Ja, det er meget normalt, at den allerførste del af blødningen er sort brunligt. Brunligt udflåd er altid tegn på, at der er en smule blod i udflåddet. I dit tilfælde vil jeg tro, det er, fordi din menstruation begynder langsomt med at bløde en lille bitte smule, men ikke nok til at det kommer ud. Når du så rigtigt begynder at bløde, vil det første være sort eller brunt.
Læs også artiklen: Den første menstruation
Med venlig hilsen Birthe