Kan Hexabotin påvirke udviklingen af bryster?
Hej Adam og Eva. Jeg er begyndt at tage pillerne Hexabotin, som skulle virke mod bumser og acne. Jeg er snart 15 og er langt fra udviklet så meget som mine veninder. De har alle sammen sådan rimelig OK store bryster, og høje og former osv. Jeg er næsten helt flad, men har dog kønsbehåring. Har endnu ikke fået min menstruation og det er rigtig pinligt! Men når mine veninder spørger mig, svarer jeg bare ja. Nå men her kommer mine spørgsmål:
Pillerne hexabotin, er der hormoner i, så man udvikler sig hurtigere og for større bryster? (lidt ligesom P-piller)
Vokser man mest sådan bryster, former højde osv inden menstruation, eller efter man har fået den første eller hvornår?
Hilsen Helene

SVAR:
Kære Helene
Hexabotin er et antibiotikum, lige som penicillin, men af en anden type. Man bruger det mod bumser, især hvis der er en tendens til infektion (gule bumser). Der er ikke noget hormon i, så det vil ikke påvirke din udvikling af kvindelige former, hverken den ene eller den anden vej.
Udvikling af bryster
Det er meget forskelligt, hvornår man får bryster og menstruation. Det kan være rigtig svært at være den eneste, der ikke rigtig har fået bryster, men det skal nok komme. Typisk vil brysterne begynde at vokse inden menstruation, men de vokser også efterfølgende. Du skal gerne få menstruation, inden du bliver 16 år, ellers skal du kontakte din læge.
Jeg synes du skal læse denne artikel:
Fra pige til kvinde
Hvis du har andre spørgsmål, er du velkommen til at skrive igen
Mvh Mette