16 år og udebleven menstruation i 7 måneder - fejler jeg noget?
Hej. Jeg skriver til jer, fordi jeg er i tvivl om noget med min krop. Jeg er 16 år og jeg har ikke haft menstruation i 7 måneder. Jeg fik det første gang som 13-årig, og det har været rimelig regelmæssigt. Nogle gange kom det nogle dage for sent, men ikke noget vildt.
Jeg ved godt, at det er normalt, at det er uregelmæssigt i starten, men nu er det altså 7 måneder siden, jeg sidst har mærket noget til det. Jeg har heller ikke udflåd. Fejler jeg noget?
På samme tid, har jeg opdaget, at mine bryster slet ikke er ømme mere - hvilket de har været meget i fortiden. Jeg kan slå ligeså hårdt jeg vil på dem, uden nogen smerte. Det føles bare ligesom at blive slået på benet eller noget. Jeg bruger ca. B-C i skål. Tænkte på, om mine bryster ikke er ømme, fordi jeg ikke har menstruation?
Jeg er 168 cm og vejer 60 kg, så mit BMI er også normalt. Jeg havde tit mange smerter inden min menstruation, så jeg fik ordineret p-piller af lægen, da det skulle hjælpe. Jeg fik at vide, at jeg skulle tage dem, når min menstruation kom igen, men den kom jo ikke, så jeg har heller aldrig taget p-piller.
Jeg har snakket meget med min mor om det, og hun siger, at hun synes, jeg skal få det undersøgt ved et gynækologisk tjek - men det er jeg virkelig ikke meget for. Håber I vil svare mig.
Hilsen K, 16 år

SVAR:
Hej K
Tak for dit spørgsmål.
At menstruationen er uregelmæssig eller ikke kommer i nogle måneder sker ofte for unge piger. Derfor behøver du ikke være urolig, hvis det sker i nogle måneder, og du ellers er sund og rask, ikke har nogle gener fra underlivet og ikke kan være gravid.
Du skriver, at du ikke har haft din menstruation i 7 mdr nu. Du har heller ikke mærket noget til udflåd. Da det har varet over 6 mdr, synes jeg, du skal kontakte din læge og snakke med din læge om det.
Menstruationscyklus styres af hormoner
Normalt styres menstruationen af et fint samspil mellem hormoner produceret i hjernen og i æggestokkene. I hjernen frigøres hormoner, som stimulerer æggestokkene til vækst og ægløsning. Selve produktionen af kønshormoner foregår i æggestokkene og i binyrerne. Kønshormonerne virker på slimhinden i livmoderen og er ansvarlig for at blødning starter og standser.
Regulering af menstruationen kræver, at samspillet mellem alle disse niveauer er intakt.
Når menstuationen udebliver
Der kan være flere årsager til, at dette samspil ikke fungerer og menstruationen udebliver.
Man skal altid udelukke, at der kan være tale om graviditet.
Den hyppigste årsag til at unge kvinder ikke får deres menstruation er psykiske forhold som stress og travlhed. Det påvirker hjernen, så den ikke producerer nok hormoner. Overdreven slankekur eller meget hård fysisk aktivitet eller træning kan også påvirke hormonerne. Hormonforstyrrelse som forhøjet stofskifte kan også påvirke menstruation, det samme gør en tilstand med cyster på æggestokken. Der er ikke lige noget i din fortælling, der gør, at jeg mistænker en af disse ting frem for andet.
Ømme bryster
Du skriver, at du ikke længere har ømme bryster. Det kan skyldes, at de ikke længere er i vækst. Men det kan også være fordi, du ikke har så stor hormonpåvirkning - samme grund til at du ikke har menstruation. Normalt er brysterne mere ømme og spændte lige op til menstruationen. Da du ikke har menstruation, er der ikke denne periode med ømhed.
Få en snak med lægen om det
Da det er 7 mdr siden, du har haft din menstruation, synes jeg, du skal bestille en tid ved din læge og få en snak med lægen om det. Måske kan I ved at snakke sammen finde en årsag til, hvorfor du ikke har menstruation nu. Måske vil din læge tage blodprøver eller måske lave en gynækologisk undersøgelse. Måske vil din læge vente nogle måneder endnu med disse undersøgelser.
At du ikke er meget for at få lavet en gynækologisk undersøgelse, skal ikke afholde dig fra at gå til læge. Det er meget naturligt at være nervøs for det. Du kan altid fortælle din læge, at du er ked af at få lavet en gynækologisk undersøgelse. Din læge vil kun lave den, hvis der er behov for det. Det behøver heller ikke foregå ved den første snak ved lægen. I kan aftale en ny tid til det.
Med venlig hilsen
Signe