14 år og kæreste med 17 år ældre - hvad skal jeg gøre?
Hej adam og eva. Jeg er sammen med en, der er ca 17 år ældre end mig. Jeg ved ikkke, hvordan jeg skal fortælle mine forældre det, da de ikke er så glade for, at jeg har en lidt ældre kæreste. Så jeg er bange for deres reaktion, hvis jeg fortæller dem det. Og så har jeg det med, at jeg ikke har lyst til at tage hjem til ham, da jeg er bange for, det bliver akavet. Vi har nu snakket sammen i ca. et halv år og jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre.
Mange hilsner.... pige, 14 år

SVAR:
Kære Pige på 14
Du har fundet sammen med en, der er 17 år ældre end dig selv, og du søger nu hjælp, fordi du ikke ved, hvad du skal gøre. Du ved ikke, hvordan du skal få det fortalt til dine forældre, da du frygter deres reaktion, og du har heller ikke lyst til at tage hjem til ham, da du er bange for, at det bliver akavet.
I har talt sammen i ca. ½ år, men ellers skriver du ikke så meget om jeres forhold. Hvordan fandt I sammen? Hvor længe har I været kærester? Hvad laver I, når I er sammen? Har I fælles interesser? Har I mødt hinandens venner, og hvad siger de til jeres forhold? Det er blot nogle af de mange spørgsmål, som jeg ville stille dig, hvis du sad overfor mig.
Aldersforskellen
17 års aldersforskel er meget – specielt, når den ene kun er 14 år. Aldersforskellen vil komme til udtryk på mange forskellige måder. I befinder jer to meget forskellige steder i livet. Du går i folkeskole, og er først på vej til at finde ud af, hvad du vil med dit liv, mens han sandsynligvis har et job og allerede har taget mange store valg i sit liv. Jeres venner vil sandsynligvis også være ret forskellige, og de vil måske slet ikke have noget til fælles.
Følelsesmæssigt vil der også være stor forskel på jer. Forelskelser er meget almindelige som 14-årig, men det kan være svært at afgøre, om der blot er tale om fascination eller om ægte kærlighed.
At du er bange for, at det bliver akavet hjemme hos ham, fortæller mig, at du ikke selv er helt afslappet i hans selskab. Det tror jeg blandt andet skyldes den store aldersforskel. Måske er du i tvivl om, hvad han forventer af dig? Og som 14-årig kan det være svært at holde fast i egne meninger og værdier, når man er sammen med en, der er meget ældre. Så overvej evt. en ekstra gang, om du er klar til at have et forhold til en voksen mand på over 30?
Når du skriver, at der er akavet, tænker du da også på, om der evt. skal være noget seksuelt. Som 14-årig kan det i det hele taget være svært at gennemskue konsekvenserne af et forhold til en noget ældre fyr. Derfor er der i Danmark det, man kalder den seksuelle lavalder. Den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år. Det vil sige, at ingen må have samleje eller anden form for sex med en, som er under 15 år. Helt præcist betyder det for dig og din kæreste, at din kæreste faktisk overtræder loven, hvis han har samleje med dig eller anden form for sex med dig. Loven er lavet for at beskytte unge (som dig), da man ikke mener, at du og andre under 15 er voksne nok til at gennemskue konsekvenserne af at indgå i et seksuelt forhold.
Hvordan få det fortalt
Jeg synes, det er rigtig godt, at du synes, dine forældre skal vide, at du har en kæreste, og at han er så meget ældre end dig. Samtidig kan jeg godt forstå, at det er svært at skulle fortælle dine forældre om din kæreste. Det kan i det hele taget være svært at finde en oplagt anledning til at fortælle dem, at du har fået en kæreste. Og det gør det ikke lettere for dig, at du også skal have fortalt dem, at han er så meget ældre end dig. Men uanset hvor svært det vil blive at få det sagt, så synes jeg, det er vigtigt, du får det gjort. De vil sikkert også gerne møde ham, så måske kan I fortælle det sammen? Mangler du ord til at få fortalt dine forældre om dit forhold, kan du måske printe dit spørgsmål og svar til AdamogEva.dk og fortælle dem, at det handler om dig.
Du er ikke alene
Selvom jeg synes, at aldersforskellen på dig og din kæreste er for stor, så skal du vide, at du langt fra er den eneste unge pige, som forelsker sig i en noget ældre fyr. Og du er heller ikke den eneste, som har det lidt svært med det. Måske kan du få noget ud af at læse et svar til en andre pige, som var i en lignende situation.
Hmm.. 13 år og han er 9 år ældre - gør jeg noget dumt?
Håber, du finder hjælp i mit svar, og at du får fortalt dine forældre om din kæreste.
Jette