13 år, forelsket og meget genert - hvordan tage kontakt?

Vis spørgsmål

Hej brevkasse. Jeg er en dreng på 13 år, der er forelsket i en fra min klasse. Jeg er meget genert, og jeg kan ikke få mig selv til at tage kontakt til hende. Hverken i klassen eller på facebook. Jeg tør virkelig ikke at snakke til hende, for jeg er meget genert.

Og for at det ikke skal være løgn, så er jeg rykket en klasse op, så jeg ved ikke, om jeg har en chance:/

Håber I kan hjælpe mig ;)

Anonym, 13 år

SVAR:

Hej!

Mange tak for dit spørgsmål!

Du oplever virkelig forelskelsens forskellige sider. Det kan både være helt ubeskriveligt dejligt, men det kan også bære en masse frustrationer med sig.

Vi er forskellige som mennesker. Nogle har det rigtig nemt med at tage kontakt til mennesker, de ikke kender, og andre har det noget sværere. Hvis der så samtidig er en forelskelse indblandet, kan det være endnu sværere, fordi der er så meget på spil.

Stort set alt indebærer en risiko, og når man er meget genert, bliver man ofte stoppet af alt det, man risikerer. Det er bare også sådan, at det, der betyder mest for os, også er det, der har størst risiko, fordi der er så meget mere at miste end ved de mere ligegyldige ting i livet.

Start et andet sted

Måske din tilgang til sagen kan løse lidt af problemet. Som jeg forstår dig, har du aldrig talt med den her pige, men der er bare noget ved hende, som er helt uimodståeligt. Du skriver det ikke direkte, men jeg forstår det, som om du gerne vil i kontakt med hende, for at I kan blive kærester. Du kunne måske overveje, om du kan starte med at sætte målet lidt lavere. Hvis det at få hende som kæreste er målet, vil alt andet blive et nederlag.

Du kan også gå ind til det med den indstilling, at du bare gerne vil lære hende bedre at kende for at se, hvilke kvaliteter hun indeholder. Så kan det være, at følelserne ikke står nær så meget i vejen for dig, og der er ikke længere den samme risiko ved at tage kontakt til hende. Så kan du altid se, hvor det bærer hen.

Hent også inspiration i denne artikel: Et trin ad gangen er det mest sikre.

Lev godt med din generthed

Jeg kan forstå på dit spørgsmål, at du oplever det som et problem, at du er så genert. Det er derfor vigtigt, at du lærer at acceptere din generthed. Det er vigtigt at kunne hvile i, at man er den, man er, så man ikke lever i en konstant stræben efter at blive anderledes. Det kan blive hårdt og opslidende og kan virkelig komme til at gå ud over selvtilliden, når det ikke lykkes. Det er vigtigt at huske på, at der både er fordele og ulemper ved at være den lidt mere stille og generte type.

Det gælder derfor ikke om, at du først skal lave om på dig selv, før du kan tage kontakt til hende. Men start i det små og kæmp kampen med de styrker og svagheder, din personlighedstype indeholder. Du skal ikke sammenligne dig med andre, som ser ud til at have lettere ved det. Men start med de små skridt, og husk at glæde dig over, hver gang du ser fremskridt.

Der vil helt sikkert også komme nederlag, men de har ligeså stor værdi, når det gælder om at lære. At vide hvad man ikke skal gøre er lige så vigtigt, som at vide hvad der virker. Det gælder derfor om at turde kaste sig ud i det. Det er både spændende og skræmmende på samme tid, for man ved aldrig, hvor det bærer hen.

Når det så er sagt, vil jeg også opfordre dig til at læse vores artikel Plusser ved at vente med at få en kæreste.

Det kan føles, som det eneste rigtige at få fat i hende pigen, men der er også rigtig mange fordele ved at vente med at få en kæreste.

Jeg vil ønske dig held og lykke med det hele og håber, at det her svar har kunnet give dig lidt at tænke over.

Mvh Mikkel