Pige på 11 år: Er jeg overvægtig?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en 11-årig pige, der vejer 41 kg og er 151 cm høj. Jeg føler mig tyk i stramt tøj, fordi mange af pigerne er mega tynde og flotte i min klasse.

PS: Går til dans og føler, at folk synes, jeg er dårligere, bare fordi jeg er tyk. Jeg føler også, at tynde, som jeg er bedre end, bliver værdsat mere end mig.

Hvad skal jeg gøre?

SVAR:

Kære pige

Tusind tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er så godt og vigtigt at få sat ord på det, man går og spekulerer på og måske bekymrer sig om.

Du er IKKE overvægtig

For det første vil jeg sige til dig, at du på ingen måde er overvægtig. Du vejer lige det, du skal i forhold til din højde, og jeg er sikker på, at du er en rigtig flot pige!

Måske kan du prøve at forestille dig, at du ser dig selv med en venindes øjne. Hvad ville du tænke om eller sige til din veninde, der ser ud, som du gør? Ville du synes, hun er for tyk? Jeg tror det ikke.

Sammenligne med andre

Det er ofte sådan, at man har det med at sammenligne sig med dem, man er sammen med. Hvis de andre er meget mere slanke end en selv, kan man føle sig for tyk (selvom man ikke er det) og hvis de andre er mere kraftige, føler man sig slank.

Jeg ved ikke, om der blandt dem der danser, er mange meget slanke piger eller måske endda tynde? Du er almindelig slank, og det er virkelig godt.

Det er sundt for din krop at veje det, du gør, og det giver den energi, du skal bruge for at fungere godt. Det er IKKE et ideal at være meget tynd – det kan tværtimod være usundt. Et ideal er at have den vægt i forhold til sin højde, som man er skabt til og så prøve at bevare den livet igennem.

Tal med nogen

Du føler, at folk synes, du er dårlig til dans, fordi du er for tyk. Det lyder til, at det er noget, som du forestiller dig. Rigtig mange går med sådan nogle forestillinger om, hvad andre tænker om os, selvom det slet ikke passer i virkeligheden.

Derfor vil det være rigtig godt for dig at tale med en, du har tillid til og fortælle, hvordan du oplever dig selv. Måske er det din mor eller din danselærer eller en helt anden. Hun vil også kunne fortælle dig, at du er lige, som du skal være.

Sociale medier

Vi bliver også påvirket af de sociale medier, hvor vi ofte ser en forkert beskrivelse af virkeligheden. Her kan du blive påvirket til at føle dig forkert, fordi alle andre ser så perfekte ud (på skærmen, ikke i virkeligheden). Jeg håber, du vil stole mere på dem, der kender dig, end på de sociale medier, der ikke fremstiller et sandt billede af virkeligheden.

Måske kan du få noget ud af at læse vores artikel Du er smuk som du er!

Du kan også surfe lidt på siden og se, at der er mange andre piger, der har det ligesom dig.

Jeg håber, mit svar giver mening for dig, og at du kan bruge det til noget.

Kærlig hilsen
Marianne