Vi har datet - vil hun mere eller vil hun ikke?
Hej..
Jeg har mødt den her pige, som jeg virkelig er blevet forelsket i... Hun er et par år ældre end mig og har en datter. Det gør ikke mig noget.
Vi har været på et par dates, og på 3. date endte vi med at ligge og kysse en del.
Vi har sovet sammen et par gange, uden der rigtig er sket noget, da det har været den tid på måneden.
Hver gang jeg har skrevet til hende, får jeg bare nogle korte, kedelige svar. Jeg har prøvet at lægge hende lidt på is ved ikke at skrive til hende i nu 3 dage. Hun skrev så, om vi skulle ses.
Men jeg kan ikke finde ud af, om hun vil noget med det her, eller om det bare er tidsfordriv. Når jeg spørger hende, om hun vil, så svarer hun, at hun er usikker på, om det er det rigtige. Hvortil jeg svarer, at jeg også er usikker, men jeg prøver i det mindste at snakke med hende og lære hende at kende..
Hun er både sød og dejlig at være sammen med, men jeg kan bare ikke finde ud af, om hun vil noget seriøst med det her? Det vil jeg.
Hilsen den forvirrede, 23 år

SVAR:
Kære forvirrede
Tak for dit spørgsmål, hvor du berører noget helt grundlæggende for alle mennesker; nemlig behovet for tryghed og sikkerhed. Sagen er nemlig, at uvished skaber utryghed og frustration – ikke mindst når det angår vores kærlighedsliv. Samtidig er det også vigtigt at anerkende, at trygheden og lysten til at forpligte sig som regel ikke kommer ”over night” – ting ta´r tid – også i kærlighedslivet.
Det er gået hurtigt for jer indtil nu
Når jeg læser dit spørgsmål kan jeg ikke lade være med at tænke, at der er ”fuld fart på”, og også for meget i min optik. Lad mig forsøge at uddybe det yderligere.
1. Din veninde har en datter.
Det betyder formentlig, at datteren er den vigtigste person i hendes liv. Derfor ønsker hun ikke, at datteren skal udsættes for hvem som helst, og hun vil formodentlig tænke sig rigtig godt om, før hun indgår i et nyt forhold, selv om hun synes godt om dig.
2. Din veninde virker meget ambivalent.
På den ene side går hun på date med dig, hun kysser dig og har også sovet med dig et par gange. På den anden side svarer hun dig kun kort.
Jeg tolker det som om, hun er usikker på, hvad hun vil, og derfor forsøger at mærke efter, hvad hun synes, er vejen frem. Det er fuldstændig i tråd med hendes tydelige sproglige formuleringer om usikkerheden på forholdet. Når du presser på, vil du kun øge hendes ambivalens, hvorimod du anerkender hendes usikkerhed, når du giver hende lov til at tænke efter. Det er også derfor, hun skriver til dig, når du giver hende fred.
Mere tid kan give jer afklaring og den nødvendige tryghed
Hvis det skal blive noget mere mellem jer, er min anbefaling, at du giver hende tid og ro til at finde sig selv. Hvornår hun bliver mere sikker er svært at sige. Men du kan spørge hende, hvad hun gerne vil have af dig, og hvordan hun ønsker, at jeres kontakt skal være. Altså nok engang: Anerkend, at kærlighedsbeslutninger kan være en længere proces, velvidende at I måske ikke kommer videre.
Jeg ved ikke, om du kan og vil leve med det, men jeg tror, det er den eneste farbare vej for jer som et evt. par. Forsøg at se sådan på det, at jeres samtaler og periodevise fravær gøre jer klogere på jer selv og hinanden. Det kan være frustrerende at vente, men venten, reel afklaring og forpligtelse er en styrke frem for en hurtig beslutning truffet under heftig forelskelse.
m.v.h. Henrik