Hvad kan vi gøre med min tvivl og hans usikkerhed om vores forhold?

Vis spørgsmål

Hej med jer:) Jeg er en pige på 16, som er helt vildt forvirret og frustreret. Jeg har en kæreste, og vi har været sammen i tre måneder, og det har været de dejligste tre måneder.

Dog er jeg begyndt at tvivle en del på vores forhold, hvilket jeg føler er forkert. Min kæreste er inde i en hård periode pt., og det skyldes flere ting ... Han får den mærkelige følelse flere gange om dagen, at noget inden i ham siger, at det ikke skal være ham og mig. Men han fortæller mig hver dag, hvor meget han elsker mig, hvor meget han holder af mig, og hvor meget han vil mig. Synes bare ikke det hænger sammen og forstår det simpelhen ikke. Han vil bruge resten af sit liv med mig, men alligevel får han de tanker? Fatter det ikke. Han forstår det heller ikke selv.

Vi er rigtig gode til at snakke sammen om tingene, men synes, at det begynder at fylde en del, og det påvirker os begge meget. Ingen af os har været i et forhold før, så der er mange nye ting at forholde sig til. Jeg kan mærke, at hvis dette forsætter, kan jeg ikke holde det ud mere. Jeg synes, det er enormt hårdt, og jeg kan mærke, at jeg begynder at tvivle en del. Men vi vil ikke bare gi' op; vi vil kæmpe for det og prøve at få det til at fungere, selvom det er svært.

Har I nogle gode råd til, hvad vi kan gøre?

SVAR:

Kære pige på 16

Tak for din henvendelse. Hvor er det godt, du mærker efter indeni og rækker ud efter nogle at dele dine tanker med. Når man er frustreret og forvirret, som du er, er det godt at få tankerne luftet og vendt med en anden. Og den “anden” vil jeg gerne forsøge at være.

Situationen

Når jeg læser din besked, forstår jeg den sådan: I har været kærester i tre måneder, og du har nydt tiden. Dog er du blevet i tvivl om jeres forhold, fordi din kæreste også er i tvivl. Det er hårdt at være i – både for dig, ham og jer to sammen. Du bliver forvirret over både dine og hans følelser og frustreret over, at det hele ikke bare kører. Og det føles forkert. Jeg kan ikke give dig et endegyldigt svar på, hvad du skal gøre, men jeg vil gerne give dig nogle inputs, som jeg håber kan hjælpe dig.

Lav ting sammen, der gør jer glade

Du skriver, at I er gode til at snakke sammen – og det er et vigtigt element i et forhold. Det er fantastisk at have en at dele både godt og skidt med. Men lige nu kan det være, at I “snakker for meget”. Det kan være, at snakkene får lov at fylde for meget i forhold til det, I ellers godt kan lide at lave sammen. Du skriver, at det næsten føles, som om snakkene fylder det hele. Et forslag kan derfor være, at I laver nogle flere ting sammen – spil spil, se film, gå en tur, udfordre hinanden, vis hinanden jeres hobbyer osv.

Tvivl er ikke forkert

Hvis tankerne stadig fylder, og hvis ikke det hele bare kører efter lidt tid, så fortvivl ikke. Kærestetiden er den tid, hvor man prøver et forhold af. I skal ikke nødvendigvis vide fra begyndelsen, om det skal være jer to til jeres dages lykkelige ende. Derfor er det heller ikke forkert, at man kan tvivle på hinanden. Det er hårdt, ja, men jeg tror ikke, det er forkert eller usundt, selvom det godt kan føles sådan.

Det er vigtigt, når man oplever tvivl i et kæresteforhold, at man undersøger, hvorfor og hvornår den opstår. Mangler I at være mere sammen, mangler I at kramme mere, mangler I at overraske hinanden mere, eller mangler I at anerkende hinanden mere, mangler I noget helt femte? Eller handler det om jeres kemi og relation? Prøv at bruge tvivlen som en guide i stedet for en frustration. Se tvivlen i øjnene og lad den hjælpe jer til at blive klogere på hinanden – men lad den ikke komme til at fylde alt.

Frustrationer i et forhold vil opstå flere gange gennem livet – også på baggrund af andet end tvivl. Derfor er det vigtigt, at man tør stoppe op både sammen og hver for sig, så man hele tiden får rettet godt ind og skaber de bedste rammer for forholdet. Det, tror jeg, vi alle skal øve os i hele tiden.

Konkrete ideer

Hvis tvivlen bliver ved med at overtage det hele, synes jeg, I skal finde ud af, om det er for tidligt, I er blevet kærester frem for gode venner. Om I skal have en anden relation til hinanden (i en periode). For som du selv skriver, så er det opslidende, hvis tvivlen skal være det bærende – og så mister I ikke bare gejsten for hinanden, men nok også lidt af gejsten for jeres hverdag.

Det skal være overvejende godt at være kærester – også selvom der er nogle ting, man skal arbejde på. Men den opvejning kan I kun selv lave og mærke efter i forhold til. Så begynd med at være sammen frem for at snakke sammen, men husk at mærke efter og tillad følelserne (også de hårde og frustrerende). Det er en svær balance, men det er godt at øve sig i sammen.

Måske kan I få noget ud af at læse artikler og svar til andre i vores tema Kæresteliv. Især vil jeg anbefale artiklen Sådan kan I få et bedre kæresteforhold.

Jeg håber, du kan bruge mine inputs. Ellers skriver du bare igen.

De bedste hilsner
Anna