Tror jeg er til piger – er der en pige, jeg kan skrive med?
Hej brevkasse! Jeg er en pige på 14 år, som her på det sidste er begyndt at mærke en vis form for tiltrækning til andre piger. Jeg ved ikke helt endnu, om disse følelser vil gøre, at jeg på et tidspunkt vil springe ud som 100% lesbisk. Men vil så gerne finde ud af, hvem jeg er.
Jeg har lavet nogle lidt intime ting med drenge, og begge gange har jeg fortrudt det bagefter, da jeg overhovedet ikke finder det tiltrækkende eller lækkert på nogen måde. Hvis jeg stiller kvindekroppen og mandekroppen op ved siden af hinanden, synes jeg 100%, at kvindekroppen er mest sexet og indbydende.
Jeg er så i tvivl om mine følelser lige nu. Det, jeg egentlig bare har mest brug for, er, at finde ud af, om jeg virkelig kan blive tændt ved at ligge sammen med en anden pige. Eller om det bare er en dum tanke. Så derfor tænker jeg, at det ville være en god mulighed, hvis jeg fandt en eller anden pige, som havde de samme tanker som jeg. Så vi begge kunne udforske den lesbiske verden og finde ud af, om det er det, vi vil.
Det er bare så svært! For alle mine veninder er til drenge, og det er svært at lave om på. Jeg ved bare ikke, hvor jeg skal finde den her pige? Hun skal jo også have hele pakken. Altså, det skal jo også være en, jeg ville kunne tænde på rent fysisk, og nu tænker jeg ikke kun, at vi bare skal være intime sammen. Men bare starte med at tage på nogle dates og se, om der er nogen kemi. Jeg vil bare gerne vide, hvad jeg skal gøre? Det er så svært i den her alder at finde en pige, der har det på samme måde som jeg, men som også tør at indrømme det. Kender I måske en side, hvor unge kan skrive sammen? Lidt ligesom en dating side. Jeg har bare sådan brug for at finde ud af, om de her følelser virkelig er ægte. Håber virkelig I kan hjælpe mig!
Hilsen desperate A, 14 år

SVAR:
Kære A.
Tak for dit brev til AdamogEva. Det er dejligt at mærke din tillid til brevkassen. Jeg håber, at jeg med mit svar kan være med til at hjælpe dig.
Din situation
Du skriver, at du er begyndt at mærke en form for tiltrækning til andre piger. Du er i tvivl, om det betyder, at du springer ud som lesbisk. Du fortæller, at du gerne vil lære mere om dig selv og din egen seksualitet, og det lyder, som om du gør dig mange tanker om emnet.
Du overvejer, om det vil være en god ide at ligge sammen med en anden pige for at finde ud af, om det er noget, der tænder dig. Du overvejer også, hvor du kan finde denne pige.
Selvforståelse
Jeg kunne først tænke mig at dele nogle overordnede tanker med dig om vores opfattelse af os selv, og hvad der sker, hvis der sættes spørgsmålstegn ved selvopfattelsen. Vores opfattelse af os selv som pige eller dreng og vores opfattelse af, hvem vi tiltrækkes af, er en vigtig del af vores selvforståelse. Den er med til at guide os i livet og lede os i bestemte retninger.
Når vi snakker om seksualitet, bliver vi ofte mødt med et billede af, at når man er en pige, er det normalt, at man på et tidspunkt møder en dreng, som man forelsker sig i, og med tiden vælger at leve sammen med. Hvis man oplever, at der sker noget indeni, som udfordrer denne norm, kan det skabe stor forvirring indeni os. Man kan blive fortvivlet og ked af det. Man kan komme til at føle sig forkert, skamme sig, føle sig alene, eller måske begynder man i stedet at føle sig nysgerrig, åben og eventyrlysten.
Jeg synes, det er rigtig godt, at du har lyst til at gå på nærmere opdagelse i din selvopfattelse – altså se nærmere på, hvem du er, og hvem du tiltrækkes af. Her har jeg lyst til at sige til dig, at om du er lesbisk eller ej, ikke er noget, der lige bliver afklaret over en nat. Det er typisk en lang proces at erkende og afklare, om man er til sit eget køn eller til det modsatte køn.
Jeg tror heller ikke, du vil få afklaring ved at ligge med en anden pige en enkelt gang. Du er 14 år. Det er en alder, hvor der sker rigtig meget i din udvikling, der kan pege i forskellige retninger. Det vil kræve tid at finde ud af, hvem du er, og hvem du tiltrækkes af.
Tegn på at du er lesbisk
At du skubber drenge væk eller ikke har haft en oplevelse af, at det at være intim med en dreng var rart, behøver ikke betyde, at du er lesbisk. Det kan være et tegn på det, men behøver ikke være det. At være intim med et andet menneske handler om mange ting som tryghed, tillid, eget forhold til sig selv og sin egen krop, erfaring m.m. Der kan altså være mange ting, der kan spille ind ift., hvilken oplevelse man får, når man er intim med en anden.
At du finder kvindekroppen tiltrækkende, behøver heller ikke i sig selv at være tegn på, at du er lesbisk. Igen, det kan være en indikation på det, men behøver ikke være det. Det er normalt, når man er 14 år, at man fascineres af kroppe, der har samme køn som en selv. Din fysiske udvikling går meget stærkt i de her år. Du vil højst sandsynligt opleve, at både din og dine veninders kroppe ændrer sig markant, hvilket kan være både skræmmende og spændende at følge med i. Det kan skabe nye følelser i dig, som du ikke har mærket før. Det kan føles som en pirrende nysgerrighed imod det ukendte, der er ved at ske med dig og dem. Det er spændende at følge med i, at pigekroppen langsomt forvandles til en kvindekrop.
Afklaring
Jeg vil foreslå, at du tager dig god tid til at finde ud af din egen seksualitet. Du kan stille dig selv spørgsmål som f.eks.
• Hvad er det ved andre piger, som jeg tiltrækkes af?
• Hvordan opfatter jeg min egen krop?
• Hvad var det, der gjorde mine tidligere oplevelser med drenge ubehagelige?
Det vil også være en god ide at tale med andre om din seksualitet. Evt. en ældre person, som du har tillid til, og som kan hjælpe dig med denne afklaringsproces. Åbenhed kan være et vigtigt redskab, så du ikke går alene med dine tanker.
Læs også svar til andre:
Hvordan indrømme overfor sig selv, at man er lesbisk. Og er jeg overhovedet lesbisk?
Er jeg lesbisk eller ej?
Jeg ønsker dig alt godt og en god videre afklaringsproces.
Venligst
Stine
Opdateret 19.10.2020