Er jeg lesbisk? Hvad gør jeg med alle mine tanker og følelser?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på 15½, og jeg føler mig virkelig forvirret og fortabt. Næsten alle i min klasse har kærester eller flirter, mens jeg er en af de få, der ikke har noget som helst. Jeg har nemlig aldrig prøvet at være forelsket eller følt nogen 'rigtig' tiltrækning til nogen.

Det har fået mig til at spekulere så forfærdelig meget over, om jeg slet ikke er til drenge, og at det er derfor, at der ikke sker noget med mig. Problemet er, at jeg virkelig ikke har lyst til at være til piger (ikke at jeg har noget imod lesbiske - synes det er godt, at de tør stå fast ved dem selv - men jeg har bare ikke selv lyst til at skulle være til piger.)

Jeg har prøvet at få mig selv til bare at lade være med at tænke på det, men jeg kan ikke, da jeg hele tiden minder mig selv om det (f.eks. Hvad synes jeg om det her, sammenligner jeg den med den?), og hver gang bliver jeg nervøs og bange. Det gør det heller ikke bedre, at alle i klassen snakker om deres kærester hele tiden.

Det er også sket et par gange, at jeg måske har grebet mig i at tænke "hun er da lækker" eller noget i den stil, hvor jeg straks næsten flipper ud over mig selv.

Ved godt at jeg måske overreagerer, fordi jeg er langsom i min udvikling (begyndte først at bløde for ½ år siden), men hvad skal jeg gøre ved alle mine skræmmende og uvelkomne tanker og følelser?

Den fortabte, 15½ år

SVAR:

Kære pige

Jeg kan forstå, at det er en meget svær situation, du er i. I din mail har du skrevet: fra den fortabte. Det er et stærkt udtryk for, hvordan du føler. Det er mit håb, at jeg kan hjælpe dig lidt på vej, så du kan gå fremtiden lidt mere frimodigt i møde.

Naturlig usikkerhed

Først vil jeg sige, at jeg synes, det er ulykkeligt, I unge ikke kan få lov til bare at være unge, der stille og roligt vokser ind i voksenverdenen.

Din usikkerhed: “Er jeg en almindelig pige, der en dag kan blive forelsket i en dreng, eller er jeg lesbisk?“ deler du med rigtig mange i din alder. Nogle søger svar her i brevkassen, andre kaster sig ud i tilfældige forhold eller reagerer på helt andre måder. Sagen er, at det er helt naturligt at føle, som du gør.

Tiltrækning

Interessen for eller tiltrækningen til det modsatte køn udvikles meget forskelligt. Nogle unge oplever, at den har været der hele tiden, andre oplever først, at den dukker op midt i eller sidst i tyverne. Der er ikke noget, der er mere normalt end andet. Vi er simpelthen forskellige.

Det er bare så nærliggende for os at sammenligne os med andre. Når vi gør det, kommer vi nemt til at sætte spørgsmålstegn ved vores egne oplevelser og følelser, og det gør livet meget smertefuldt. Når du så går i en klasse, hvor stort set alle flirter eller har kærester, og de taler om det hele tiden, kan du nemt opleve dig anderledes. Måske er det derfor, du beskriver dig selv som “den fortabte”.

Almindelige følelser

Når jeg læser dit spørgsmål, er der ikke noget, som tyder på, at du er lesbisk. Det er helt normalt, at vi kan se beundrende på hinanden, også på nogle af vores eget køn. Der er ikke meget forskel på den tiltrækning, der fører til dybe og gode venskaber, og den der fører til parforhold. Tiltrækningen er simpelthen nødvendig for, at vi får øje på hinanden. Det gælder for både venskaber, rollemodeller i vores liv og kommende partnere. Så hvis du en anden gang tænker: “Hun er lækker!” så slap bare af, det er ok at tænke og føle sådan.

I stedet for enten at skubbe det væk som forbudt eller tænke, du selv er lesbisk, vil jeg opfordre dig til at blive lidt nysgerrig: Hvad er det, du synes om? Hvad er det, du kan lide ved hende? De ting, du synes om hos hende, og de egenskaber du lægger mærke til (fx lys, mørk, høj, sød, livlig, smilende, munter, tænksom, lyttende osv.), kan meget nemt være egenskaber, som du selv har - eller som du ikke selv har. Det er ofte sådan, at vi har brug for at se nogle egenskaber hos andre, før vi kan få øje på dem hos os selv. Andre gange bliver vi tiltrukket af det, vi selv synes, vi mangler. Så skub ikke følelsen væk, men lad det, du bliver tiltrukket af, hjælpe dig til at se kvaliteten i dit eget liv. Lad det hjælpe dig til at lære dig selv at kende.

Reagere eller overreagere

Du tænker, at du overreagerer på grund af dine skræmmende og uvedkommende tanker. Jeg tænker ikke, du overreagerer. Tværtimod synes jeg, det er helt forståeligt, at du føler, som du gør, når du ser, at alle andre flirter og har kærester. Samtidig tænker jeg, det er godt og vigtigt, at du reagerer ved at bede om hjælp, så du kan komme ud af den fortabthed, som du føler.

Kære ven, jeg vil opfordre dig til at slappe af og give dig selv lov til at bruge den tid, du har brug for, inden du tænker mere på flirt og kæresteforhold i dit eget liv. Brug tiden til at lære dig selv at kende, find ud af, hvad du vil med dit liv, hvad der er vigtigt for dig. Vær samtidig lidt nysgerrig: Mon ikke der er en enkelt anden i klassen, som heller ikke flirter? Hvis der er, kan I to måske bygge et venskab med hinanden.

Endelig tænker jeg, det kan være godt for dig, hvis du kan finde en, som du kan tale med om dine tanker. Det er vigtigt, at det er en, der får dig til at opleve, at du bliver hørt. Det kan fint være en, der er ældre end dig selv, gerne en voksen. Samtaler og fælleskab med andre kan hjælpe os til at finde vi ud af, hvem vi selv er, og hvad vi vil med vores liv.

Jeg ønsker dig alt det bedste, og tak for den tillid du viser ved at skrive til os.

Kærlig hilsen
Gunhild Aaen Madsen

Opdateret 15.10.2020