Tiltrukket af ikke-kristen pige – hvad skal jeg gøre?

Vis spørgsmål

Jeg er en kristen dreng fra en kristen familie. Jeg har set én fra min årgang, som jeg synes er vildt lækker. Vil gerne lære hende bedre at kende for at se, om hun er noget, men hun er ikke kristen, så jeg ved ikke, om jeg skal prøve at lære hende bedre at kende eller bare lade være.

Kunne godt tænke mig at se, hvor langt mig og hende kunne komme, men hun er ikke kristen, og jeg vil gerne opdrage børn kristent osv.

F, 14 år

SVAR:

Hej F

Tusind tak for dit brev om dit dilemma! Det er et emne, der er rigtig vigtigt at have fokus på. Jeg synes, det er super positivt, at du i en alder af 14 år aktivt vælger din kristne tro til og lader den være dit udgangspunkt i dine fremtidige relationer. Det er virkelig fedt!

Venskab eller kæresteforhold

Hvor er det dejligt, du har fundet en pige, som du godt kunne tænke dig at lære at kende. Det er grobund for gode og solide venskaber og kærlighedsforhold, at man har en oprigtig interesse i hinanden og nysgerrighed overfor hinanden og at lære den andens personlighed at kende. I dit brev virker det til, at du ikke for alvor kender pigen endnu, og det kan derfor være svært at vide, om et kæresteforhold overhovedet er aktuelt. Det skal selvfølgelig undersøges og udforskes, men alt det starter i et godt venskab.

Du kan læse meget mere om det i artiklen Et trin ad gangen er det mest sikre som på en rigtig god måde beskriver de forskellige trin, man går igennem i relationen med en eventuel kæreste.

Kristen og ikke-kristen

Du skal være opmærksom på, at der er udfordringer ved at have en kæreste, som ikke deler samme tro som dig. Nogle har stor succes med det, og andre har ikke og ender med at gå fra hinanden. Uanset kræver det en masse samtaler, og at I lytter til hinanden og har forståelse for begge parters holdning og udgangspunkt.

Mit råd til dig vil derfor være: Lær pigen at kende, udvikl et venskab med hende og tænk over, om det nu eller på sigt har potentiale til at blive til mere. Mens I lærer hinanden at kende, kan du forsøge at bringe spørgsmålet om tro ind i jeres samtaler. Find ud af, om hun er religiøs, og hvad hendes holdning er til kristendom. Fortæl om Jesus, og hvad han betyder for dig i dit liv. Beskriv vigtigheden af den kristne tro for dig, og hvordan den former dig som person og bidrager med dimensioner til dit liv. Skab dialog, skab forståelse og indsigt. På den måde kan du få en fornemmelse af, om I to er noget for hinanden eller ej. At være fysisk tiltrukket af hinanden er klart et godt udgangspunkt for et parforhold, men i det lange løb handler det i højere grad om, at I konnekter personligt og dybere på en anden måde end blot ved udseendet.

Dit forhold til Gud

Et andet råd jeg vil give dig er: Bed Gud om visdom til at træffe den rette beslutning. Det kan blive godt, men det kan også være til stor fare. Tro handler i mange henseender om liv og død, selvom det lyder dramatisk på sådan en helt almindelig tirsdag. Men hvis Gud konstant er dit mål og din ubetingede destination, så er du i sikre hænder!

Hvis I bliver kærester, er der nogle ting, du bliver nødt til at affinde dig med, og som du fra start af må lægge en plan for. Fx kommer du måske til at tage alene af sted til ugentlige kristne arrangementer, gudstjeneste e.l. Det vil i så fald være en rigtig god idé at dyrke og bevare dine venskaber med kristne, så du bliver tanket op i troen og bliver bibeholdt i at have Jesus i dit liv.

Jeg har fundet dette svar til dig fra en præst, der beskriver de problematikker, der kan være parforhold mellem en kristen og ikke-kristen. Jeg håber, det kan give dig endnu flere overvejelser og perspektiver, end jeg gør her: Kristen og ikke-kristen i parforhold – kan det fungere?
Du kan også læse svaret Min kæreste er ikke kristen – har I nogle gode råd?

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Kontakt os endelig, hvis du har flere dilemmaer, du har brug for hjælp til at overveje.

Med venlig hilsen
Johanna