Kan jeg få samme størrelse bryster, som min mor har?
Hej, jeg er en pige på 17 år. Jeg føler mig meget usikker omkring mine bryster. Ved, det er meget normalt, men når jeg kigger rundt i min klasse, har alle pigerne over dobbelt så store bryster som mig.
Da jeg fik min kæreste, ville jeg i en kort periode ikke have, han så mine bryster, fordi jeg følte de var for små. Han får dog lov nu og siger, de passer perfekt til mig, men det er kun fordi, de er lige så små som resten af min krop.
Jeg ved godt, jeg er undervægtig, men det er simpelthen umuligt for mig at tage på, og jeg ved godt, det ikke bliver bedre af, at jeg træner, men der er jo også andre kropsidealer, der skal overholdes.
Er det muligt, selvom jeg er undervægtig, at mine bryster bare vokser lidt mere? Eller er der ingen chance? Jeg ved, min mor bruger d-cup. Hun har en anden kropsbygning end mig, men er det muligt, jeg arver størrelsen på mine bryster fra hende?
G

SVAR:
Kære G
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er så godt, at du får sat ord på det, du går og spekulerer på.
Bryster og krop
Det lyder virkelig, som om størrelsen på dine bryster passer godt til resten af din krop. Man kan godt have følelsen af, at alle de andre har dobbelt så store bryster som en selv, men jeg tænker, du ikke er den eneste, der har den størrelse bryster, som du har.
Mange af os har fokus på det, vi ikke selv har, og som vi så oplever, at alle andre har. Jeg er sikker på, du er fin, som du er, og det lyder det også til, at dem, der er omkring dig, tænker.
Brysterne ændrer sig hele livet
Det almindelige er, at brysterne vokser, efterhånden som man bliver ældre, og hvis du får børn, vokser de også. Det er selvfølgelig ikke noget, man kan regne med.
Det vigtigste er, at du begynder at se positivt på dig selv og er stolt over den, du er og sådan, som du ser ud.
Gå en tur i svømmehallen
Prøv at tage i en svømmehal og læg mærke til, hvor forskellige kvinders kroppe og bryster ser ud. Der er ikke to, der er ens, og vores kroppe udvikler sig livet igennem.
Du kan også kigge på denne side, hvor rigtig mange kvinder har fotograferet deres helt normale bryster for at vise, hvor forskellige, de kan se ud.
Jeg vil også opfordre dig til at læse vores artikel Du er smuk som du er! og både artikler og svar til andre i vores tema Selvværd og identitet.
Jeg håber, mit svar giver mening for dig, og at du kan bruge det til noget.
Kærlig hilsen
Marianne