Skal man tænde på en person for at være forelsket?
Kære Adam og Eva
Tak for en super god side, som jeg har meget gavn af!
Jeg er lidt i tvivl om mine følelser. Jeg har en ven, som jeg egentlig rigtig godt kan lide, men jeg “tænder” ikke på ham lige umiddelbart, når jeg tænker på ham. Jeg bliver dog jaloux ved tanken om, at han skulle være sammen med en anden.
Er jeg forelsket eller ...? Skal man tænde på en person for at være forelsket? Jeg er virkelig forvirret.
Mvh K, 19 år

SVAR:
Kære K
Du spørger, om du er forelsket i den ven, du godt kan lide. Du er i tvivl, fordi du ikke synes, du “tænder” på ham, selvom du mærker, du bliver jaloux ved tanken om, at han skulle være sammen med en anden.
At “tænde”
I udgangspunktet er jeg lidt i tvivl om, hvad du mener med “tænder på”; om det er, at du ikke føler dig seksuelt tiltrukket af ham, eller om han ikke giver dig sommerfugle i maven.
Jeg tror, forelskelse føles forskelligt fra det ene menneske til det andet, og at det er meget almindeligt at være i tvivl om, hvad ens følelser signalerer. Samtidig kan forelskelse være noget meget flygtigt; det kan godt lade sig gøre at være forelsket i flere på samme tid, og en forelskelse kan opstå over tid – fx begyndende med et godt venskab.
Prøv en anden vinkel
Derfor synes jeg, du skal prøve at nærme dig spørgsmålet fra en anden vinkel: Spørg dig selv, om han er én, du kunne tænke dig at dele livet med? Har han nogle egenskaber, som du sætter pris på? Har I mange fælles interesser? Og har han givet udtryk for, at han er interesseret i mere end venskab med dig?
Det er normalt at være forvirret i sine følelser, men når du er usikker, kan det også være, fordi du egentlig ikke er parat til at forelske dig lige nu. I Bibelen står der mange kloge ord – også nogle om forelskelse. Fx står der i Højsangen: Væk ikke kærligheden, væk den ikke til live, før den selv vil. Det kan måske være en beskrivelse af, hvor du er lige nu.
Det haster ikke
Så giv dig bare god tid. Nyd venskabet med ham og afvent, om dine følelser bliver stærkere, så du også gerne vil være kæreste med ham. Jeg vil anbefale dig at læse vores artikler Jeg er forelsket! – Eller er jeg? og Kærlighed og forelskelse.
Der er også nogle spørgsmål og svar, du måske kan have glæde af at læse, fx Er jeg forelsket i min efterskoleflirt?
Mange hilsner
Inge Bøgel Lassen