Miksede signaler gør mig forvirret – hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Hej. Mit spørgsmål går på, at jeg går på højskole med en pige, som jeg er begyndt at få mange følelser for. Vi har gennem længere tid snakket rigtig, rigtig godt sammen, der er ikke nogen af os, som opdager, at der er gået 1½-3 timer, hvor vi har snakket ved stranden eller nede ved en å.

Jeg konfronterede hende med mine følelser efter en fest, hvor hun havde været pågående mod mig. Jeg valgte ikke at udnytte hende, da det var under lavmål, når hun nu engang var påvirket at alkohol.

Efterfølgende har vi snakket omkring, at hun var pågående. Hun siger selv, at hvis hun har været pågående, har hun haft lyst til mig. Det forvirrer mig, for vi har snakket omkring det, at udvikle forholdet til noget mere end venner. Men hun har nogle principper og nogle opstillede regler for sig selv, om at hun ikke ønsker et forhold med endnu en på skolen.

I sidste uge, var vi på en tur, hvor vi snakkede omkring det her i 3 timer. Det endte ud i, at hun kyssede mig og der lå vi så og holdt om hinanden og kyssede. Det sidste, hun siger, er, at hun ikke kan magte et faktum om et forhold og risikoen for at ødelægge vores venskab. Efter følgende kyssede vi dagen efter med samme resultat.

Når vi går en tur og sidder at snakker, sidder hun på sine hænder for at undgå, at hun tar mig i hånden.

Efter vores sidste snak, snakkede vi meget og jeg blev forundret over sms'en, hun sendte senere, om at da vi gik hjem, havde hun rigtig meget lyst til at kysse mig.

Jeg har følelsen af, at hun er der, hvor jeg er, og er klar til et forhold, men hun er bange for at miste mig. Og hun er bange for, at hun ikke kan stå op omkring sine egne principper. Men synes nu, at vi nærmer os noget, hvor de principper begynder at være forældede, og vi nærmer os skridtet mod et forhold, der er mere end bare venner. Siden vi kyssede første gang, har jeg savnet hende, selvom vi har tilbragt meget tid sammen.

Jeg ved ikke, om jeg skal snakke med hende om det her eller bare give hende tid til at finde ud af, hvor hun er, selvom jeg et eller andet sted godt ved, hvor hun er, da vi begge har snakket om vores følelser, og jeg har fundet ud af, at de også går retur.

Men skal jeg sige til hende, at jeg ønsker mere, eller skal jeg vente på, hun selv finder ud af, at der er mere i det fra hendes egen side end bare venner?

Hilsen Forvirret ung mand, 20 år

SVAR:

Kære ”forvirret”

Jeg forstår godt, du er forvirret!

I to er i gang med noget af det mest komplicerede, fantastiske og umulige: At finde ud af, om det skal være jer to! Det er meget ofte en svær tid, hvor ens følelser svinger enormt op og ned og hiver en i flere retninger på samme tid.

Først lige et klap på skulderen til dig:

Du udnyttede ikke situationen, da hun var alkoholpåvirket - det er simpelthen at være en rigtig mand og tage sit ansvar op! Godt gået. Dermed viser du hende og jeres forhold respekt. Bliv ved med det!

Du lever i spændingen mellem to retninger:

  • skal du slå lidt koldt vand i blodet og vente på, at hun finder ud af hendes følelser selv
  • eller skal du forsigtigt give hende en opfordring til at tage skridtet nu?

Hvis jeg havde en stensikker metode til at afgøre det på, ville jeg skynde mig at skrive en bog, der ville blive en total bestseller :-). Så jeg kan ikke give dig et klart svar. Men jeg kan da sige lidt om kærligheden:

  • den respekterer altid den anden. Den kan godt foretage sig nogle meget aktive ting (fx invitere på café, eller finder en buket roser eller) – men den presser ikke, den tigger ikke, den truer ikke
  • den har tålmodighed, selv om det føles uudholdeligt at vente
  • den ønsker at lære den anden mere og mere at kende, så det bliver mere og mere sikkert at foretage det endelige valg: Skal det være os to?

Du skriver, at I begge to har fortalt den anden om jeres følelser. Så hun ved altså godt, hvordan du har det. Så det behøver du vel sådan set ikke fortælle hende så meget mere om – hun kan jo ikke undgå at mærke det på dig (det er jeg ret sikker på .-), forelskelser ændrer altid nogle ting ved en person), så ved at se dig tit (og det gør I jo på højskolen) får hun impulser i retning af: ”Jeg må finde ud af, hvor jeg står”. Hun har nogle principper, og dem må du naturligvis respektere – skal det være jer to, så har I livet foran jer og skal nok nå det.

Og måske et godt råd til sidst:

Så længe I ”kun” er venner, så skån dig selv. Undgå de der kysse-kramme situationer, for det får dig bare til at længes endnu mere! Og kan gøre dig endnu mere forvirret.

Jeg ønsker jer al god vind med forholdet!

Sprint