Skal jeg spørge hende – og hvordan?
Hej brevkasse.
For nogle få dage siden lavede jeg skoleprojekt med en pige, som jeg synes var rimelig sød, men vi snakkede ikke så meget sammen før. Da vi lavede det, kom vi til at snakke en masse sammen og lytte til musik, og fik grinet en masse.
Når jeg skriver "var", så er det fordi, jeg nu tror, at jeg er forelsket i hende. Jeg har rent ud sagt ikke tænkt på meget andet end hende siden da. Men nu står jeg bare her og ved ikke, om jeg skal spørge hende, for jeg vil jo helst ikke miste hende som ven ... Og hvordan skal jeg spørge? Direkte eller besked eller opkald (på Snapchat)?
Mvh M, 15 år :-)

SVAR:
Kære M
Du har lavet skoleprojekt med en pige, som du har haft det hyggeligt sammen med, og som du tror, at du er blevet forelsket i. I er blevet gode venner, og nu er du i tvivl om, hvorvidt du skal spørge hende og hvordan.
At være kærester
Jeg forestiller mig, at det, du vil spørge hende om, er, om I skal være kærester, og/eller om hun også er forelsket i dig. Og det er altid rart at vide og høre, at en, som man er glad for, også deler følelser med én. Men jeg synes også, at det er godt at give sig selv og den anden tid til at lade kendskabet og venskabet vokse, inden man kaster sig ud i noget mere forpligtende.
Der kan jo ske det, at du, efter lidt tid, hvor I måske har været kærester, finder ud af, at hun ikke er så interessant alligevel, mens hun måske i mellemtiden er blevet mere forelsket i dig. Så gør et brud mere ondt på hende, end på dig, og så er et godt venskab måske også blevet ødelagt.
Begynd med venskab og kendskab
Jeg synes fint, at du kan prøve at tale og skrive med hende, men prøv så at fokusere på noget, hvor I kan lære hinanden bedre at kende. Det kan være fx. være fritidsinteresser, holdninger, drømme om fremtiden, musik, bøger, film osv. I kunne måske også gå i biografen og se en god film sammen, uden at det samtidig betyder, at I er kærester. På den måde kan du både finde ud af, om hun også er interesseret i dig – og om du stadig er forelsket i hende.
For resten af livet?
Forelskelse er berusende og frustrerende, fordi følelserne hurtigt kan skifte, samtidig med at de fylder både tanker og krop, så man næsten ikke kan koncentrere sig om andet. Man har lyst til at træffe beslutninger og handle, men hurtige beslutninger og handlinger kan betyde konsekvenser, som man fortryder bagefter. Så giv dig god tid. Og spørg dig selv, om den pige, du er forelsket i og gerne vil være kæreste med også er én, som du kunne tænke dig at leve sammen med resten af livet. Jeg ved godt, at det er almindeligt at have haft mange forskellige kærester, inden man finder ”den rigtige”, men spørg alligevel dig selv, om du har lyst til, at der er piger, som kun vil være kæreste med dig, indtil ”den rigtige” kommer.
Jeg vil ønske dig alt godt fremover og anbefale, at du også kan læse temaet Fra venner til kærester og svaret til Hvordan skal jeg turde sige, at jeg har følelser for ham?
Mange hilsner
Inge