Hvordan skal jeg turde sige, at jeg har følelser for ham?
Jeg har fået enorme følelser for en dreng, og jeg tror ikke rigtigt, at han føler det samme for mig. Vi har aldrig rigtigt snakket sammen, derfor kan det lyde mærkeligt, at jeg har følelser for ham.
Nogle gange føler jeg, at han kigger på mig og smiler, men måske er det bare sådan, han er mod folk. Jeg tør ikke at sige til ham, at jeg har følelser for ham, da jeg er bange for, hvad han kan finde på at sige videre.
Hjææælp!?
Pige, 15 år

SVAR:
Kære pige
Tak for dit brev, vi vil forsøge at svare dig så godt vi kan. Og samtidig henvise til andre gode brevkassesvar her på siden, som måske også kan hjælpe dig.
Følelser og forvirring er ok
Det kan være utroligt forvirrende, når man pludselig får varme følelser for en dreng, som du beskriver, du har det. Samtidig er det vigtigt at huske, at det er helt naturligt at blive forelsket – og også helt naturligt, at man kan blive usikker og forvirret. Så det er faktisk slet ikke så mærkeligt, at du har de følelser, selvom du ikke kender ham så godt. Det er en helt almindelig del af den udvikling, man går igennem som ung. Både krop og følelser gennemgår en forandring og en udvikling på vej mod voksenlivet. Det er sådan vi er skabt, og det er igennem alt dette, vi finder ud af, hvem vi selv er på alle mulige måder. Så selvom det kan være frustrerende med alle de der store følelser, som virker svære at tackle – så vil vi sige til dig, at det er helt ok!
Hvad skal jeg gøre?
Ja, det er jo det gode spørgsmål! Hvad stiller man så op? Skal du fortælle det til ham? Her kan det være svært for os at give specifikke råd, fordi du ikke skriver så meget om jeres relation ellers. Men vi kan sige lidt generelt:
For det første er det altid en god ide at starte et eventuelt forhold med at være gode venner! Så måske behøver du ikke buse ud med de store ord, hvis det er svært. Det kan være, at du skal forsøge at blive hans ven eller kammerat, eller bare hænge ud med nogle af de samme venner som ham. Det kan være en start. Giv det lidt tid. Følelser kan komme og gå – nogle gange forsvinder de lige så pludseligt, som de kom. Så tag den med ro og prøv at lære ham lidt at kende. Er han mon så fantastisk, som du går og håber på? Der er kun en måde at finde ud af det på: Lær ham at kende.
En anden mulighed kan være at konfrontere ham med dine følelser. Det kan være svært, men det er ofte værre at gå rundt i uvished. Hvis du vælger at gå den vej, skal du forberede dig selv på, at du kan blive såret. Det kan jo resultere i en afvisning – at han ikke gengælder følelserne. Du kan godt bede ham om ikke at sige noget til andre – den respekt vil de fleste have for andre På den anden side har du jo alt at vinde, hvis han også er interesseret i dig!
Du kan læse artikler og svar til andre her på siden – fx i vores tema Fra venner til kærester.
Vi håber, du kunne bruge lidt af det her i din forvirring!
Mvh Else og Simon