Hvordan fortæller jeg, at jeg kan li hende?
Hej. Jeg går i 8. og kan li en fra 7. men hvordan fortæller jeg hende, at jeg kan li hende. Vi skriver meget sammen, og vi er meget sammen, men hendes veninde er der altid, når vi er sammen.
Skal jeg bare skrive det til hende eller hvad ?
U, 14 år

SVAR:
Kære U
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Fint at du søger hjælp på de områder, hvor du er i tvivl om, hvad du skal gøre. Det viser mig, at du tager dig selv og dine følelser alvorlig, og det er rigtig godt.
Du spørger helt konkret om, hvordan du skal få fortalt til hende, du er vild med, at det forholder sig sådan. Skal du skrive det eller hvad? For hendes veninde er altid i nærheden, når du også er der.
Forelskelse
Når du gerne vil fortælle hende, at du kan lide hende, så opfatter det jeg som, at du er forelsket i hende, og gerne vil være kæreste med hende – beklager hvis jeg opfatter det forkert.
Forelskelse er en rigtig dejlig følelse. Den kan give os en masse energi og give en dejlig kriller i maven. Men det er også en besværlig følelse, for hvad nu hvis det ikke er gengældt, eller jeg ikke tør fortælle vedkommende, at jeg er forelsket.
Du kan læse mere om forelskelse her: Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Sige det eller skrive
Tilbage til dit spørgsmål. Skal du sige det til hende eller skrive det til hende?
Jeg vil helt sikkert anbefale dig at sige det til hende. Når vi skriver, er der mange nuancer, der ikke kommer med. Især i en kort sms, eller en kort besked på Facebook. Da er der kun de skrevne ord at forholde sig til, og man kan ikke se kropssprog, ansigtsudtryk osv. Altså er der en hel masse, som ikke kommer med.
Alt det kan man få med, når man står overfor personen, og det virker meget bedre.
Din udfordring med at hendes veninde altid er med, kan du måske komme om ved, ved at skrive til hende, at der er noget, du gerne vil snakke med hende om, og om I kan mødes alene. For jeg kan godt forstå, at du gerne vil have hende for dig selv, når du skal sige det.
Hvad nu, hvis hun siger nej
Samtidig vil jeg også gøre dig opmærksom på, at det kan jo være, at hun siger nej til at være din kæreste, eller hun siger, at dine følelser ikke er gengældt, men at hun gerne vil være din ven.
Men det må du så forholde dig til, hvis det sker, selvom det kan være svært og tage lang tid at komme over. Det kan være som at få et hårdt slag i maven. På den anden side, ved du så hvor hun står og du er fri for at gætte og fornemme.
Venner
Som det sidste vil jeg udfordre dig til at tænke over, hvorfor det er vigtigt for dig, at hun skal være din kæreste. Er det ikke nok, at hun er en god ven for dig?
Som venner kan I også lave mange ting sammen – og uden at der kommer besværlige følelser ind i mellem jer.
Du kan jo vælge at sige til hende, at du er glad for, at hun er en god ven. Og når I er sammen som venner, så lærer I også hinanden at kende mere og mere. Og måske vil det så føre til mere en dag…
Du kan læse mere om venner i de her artikler, jeg har fundet til dig:
Et trin ad gangen er det mest sikre
Pigevenner og drengevenner
Den eneste ene
Håber du kan bruge mit svar til noget. Hvis der er noget af det, som du gerne vil have uddybet, eller det giver dig nye spørgsmål, så er du velkommen til at skrive ind igen.
De bedste hilsner
Steen