Skal jeg snakke med min kæreste om mine grimme bryster?
Hej
Jeg er en kvinde på 26 år, som har det svært med, hvordan mine bryster ser ud. Jeg synes selv, de er grimme i forhold til andre kvinders bryster og prøver at undgå at vise mig nøgen foran andre.
For et år siden fik jeg en kæreste. Vi har valgt at vente med sex, til vi er gift. Jeg kan godt gå rundt med tanker om, hvad han mon vil tænke om at se mig nøgen. Om han vil blive skuffet, og om han vil finde mig attraktiv. Min kæreste har tidligere set porno, og jeg kan ikke lade være med at tænke, at min krop er langt fra ligeså perfekt, som deres kroppe ser ud på video. Jeg kan ikke finde ud af, om jeg skal nævne for ham, at jeg ikke selv synes, jeg har pæne bryster. Jeg har haft den tanke, at jeg godt kan føle, han bliver snydt og ikke ved, hvad den "fulde pakke" indebærer.
Samtidig ved jeg også godt, at han selvfølgelig ikke har valgt mig ud fra, hvordan mine bryster ser ud. Men jeg kan ikke lade være med at tænke, om det ville påvirke ham, hvis han havde set dem. Måske fordi der er så meget fokus på den perfekte krop, og fordi jeg tænker, at mænd er så vant til at se bryster, hvor de sidder lige som de skal.
Jeg ved ikke, om I kan give nogle råd til, om jeg skal tage en samtale med ham om det, og i så fald, hvornår det måske vil være bedst at gøre? Skal man evt. vente, til man er forlovet?

SVAR:
Kære kvinde
Tak for dit spørgsmål, som jeg desværre tror, rigtig mange unge kvinder kan genkende sig selv i.
Kropsidealer og porno
Hvor er det bare svært at opretholde et sundt selvbillede, når vi konstant bombarderes med perfekte og uopnåelige kropsidealer.
Jeg forstår godt din bekymring i forhold til din kærestes tidligere brug af porno, for det er et fuldstændig forskruet billede af virkeligheden, der præsenteres her.
Din krop er god nok!
Alligevel vil jeg opmuntre dig til at forsøge at sænke skuldrene lidt. Som du selv skriver, er din kæreste sammen med dig af mange andre grunde end dit udseende. Bryster kommer i lige så mange udgaver, som vi er kvinder, og i bund og grund tror jeg, det allervigtigste for dig er, at du lærer at slutte fred med dem, du har fået.
Din krop er en god krop, som er værd at elske. Og måske er din bekymring i forhold til din kærestes forventninger lige så meget et udtryk for, at du har glemt netop det. Din krop er god nok! Du er god nok!
Måske kan du få noget ud af at læse vores artikel Du er smuk som du er!
Du kan også finde flere artikler og svar til andre i vores tema om selvværd og identitet.
Fortæl om din usikkerhed
Umiddelbart lyder det, som om du er i et forhold, hvor I kan tale åbent sammen om det, der er vigtigt for jer. Du skal ikke undskylde for dit udseende, men jeg synes, du skal fortælle din kæreste, at du er usikker i forhold til dit udseende. Fortæl også, at din viden om, at han har set porno, puster til denne usikkerhed, fordi du er bekymret for, at det har påvirket hans forventninger til dig og din krop. Det tror jeg, vil være en god snak for jer at få.
I kan måske også læse de her artikler sammen for at styrke jeres forhold: Kærlighed i praksis og Hvordan lærer du din kæreste at kende?
Kærlig hilsen
Johanne