Vil mine bryster blive mindre og fastere, hvis jeg taber mig?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva

Jeg er 18 år gammel og har altid været til den slankere side, men er gennem årene blevet en del større. Jeg gik på et år fra en b-skål til en d-skål. Da jeg tog på, satte størstedelen af det sig på mit bryst. Jeg har aldrig haft et stort bryst før og nyder det bestemt ikke. De hænger en del i forhold til min alder, hvilket gør mig ekstremt usikker i forhold til min krop.

Jeg er begyndt med hjemmetræning i håb om at kunne smide et par kilo og forhåbentlig gå en bh-størrelse ned – eller to. Min frygt er bare, at de vil komme til at hænge mere end i forvejen, fordi der kan opstå overskydende skind. Jeg har læst, at hvis du træner overkroppen og brystet under dit vægttab, kan du undgå, at de vil hænge mere og derimod få et fastere og mere opløftet bryst. Jeg har dog også læst det stik modsatte: at brysterne ikke kan ændre form og sandsynligvis vil blive ved med at hænge, men bare være mindre fyldige grundet vægttab.

Jeg er meget i tvivl om, hvad jeg skal gøre, da jeg jo ikke har lyst til at skulle have dem til at hænge mere, men derimod forhåbentlig få dem både mindre og mere opløftet.

Hilsen Mig.

SVAR:

Kære dig

Mange tak for dit spørgsmål – det er altid godt at søge vejledning, når der er noget, som fylder meget, og jeg håber, mit svar vil kunne hjælpe dig.

Træning for vægttab og brystændring

Du har ret i meget af det, du skriver om, hvordan vægttab og træning kan påvirke brystet. Da brystet primært består af fedtvæv, vil et vægttab naturligt give mindre fyldige bryster, men vil også betyde, at brysterne kommer til at hænge mere, fordi huden ikke trækker sig sammen lige så hurtigt. Når man er ung, kan huden godt trække sig sammen igen, men man skal ikke forvente, at det bliver som før.

Det er ganske rigtigt muligt at træne brystmuskulaturen med specifikke øvelser (fx brede armbøjninger), men brystmuskulaturen ligger under brystet, så selvom det kan give en smule størrelse og evt. fasthed til brystet, er det altså heller ikke særligt effektivt.

Faktisk er der meget lidt, vi kan gøre for at ændre de bryster, vi er skabt med. Derfor er mit bedste råd til dig, at du i stedet for at kæmpe for at forandre brystet vil arbejde med at acceptere, hvordan det er. Jeg tror, du er skabt med nogle dejlige, pæne bryster, som passer perfekt til din krop.

Brystidealer

Du er bestemt ikke alene om at være ked af dine bryster – det er der desværre rigtig mange piger, som kæmper med og derfor noget, vi på AdamogEva.dk ofte bliver spurgt til. Jeg tror, det skyldes, at vi har et meget snævert billede af, hvordan bryster skal se ud. Men virkeligheden er, at der er lige så mange forskellige bryster, som der er kvinder. Og tyngdekraften gør nu engang sådan, at de store bryster oftest vil hænge.

Hvis du vil nuancere dit billede af virkelige bryster, vil jeg anbefale at tage et kig på denne hjemmeside: https://www.007b.com/breast_gallery.php. Der kan du se en masse billeder af helt normale bryster i mange størrelser og former.

Et bedre selvbillede

Du ændrer nok ikke syn på dig selv og dine bryster med det samme efter at have læst mit svar. Det tager ofte lang tid at ændre sine negative tanker, så jeg vil opfordre dig til at arbejde med, hvordan du tænker om og taler til dig selv og din krop.

Det lyder dejligt med hjemmetræning, som du er begyndt på. At være god og sund ved sig selv og sin krop kan være med til at give en god selvfølelse. Øv dig i at være god og overbærende over for din krop i stedet for hård og negativ.

Sidst men bestemt ikke mindst, tror jeg på, at vi alle er skabt af en Gud, som elsker os og har formet os præcis, som vi er. Det tror jeg også gælder for dig, og jeg håber, det kan give en oplevelse af at være god og smuk nok – præcis som du er.

Du kan evt. læse mere i svar til en anden: Kan jeg tabe mig og få mere stramme bryster? og i vores artikel Du er smuk som du er!

Jeg ønsker dig alt mulig godt!

Hilsen
Signe