Jeg er utilpas i min krop – kan mine bryster nå at vokse mere?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva!

Jeg er en pige, som lige er fyldt 16 år. Men på en eller anden måde føler jeg ikke, at min krop passer sammen. Mine hofter er meget brede samt mine lår, og min bagdel er stor. Jeg har lidt på maven, men ellers en slank nok talje. Men mine bryster er reelt ikke vokset siden 7. (går i 9. nu). Det hænger ikke helt sammen for mig. Fordi en ting er, at jeg er træt af mine ellers brede hofter, men så ville jeg da gerne have, at det fulgtes med mine bryster.

Jeg er generelt ret utilpas i min krop, da jeg gerne ville være lidt smallere og mindre. Min mens startede omkring 6. klasse. Mit spørgsmål er bare, om mine bryster kan nå at vokse mere? For de er virkelig ikke særlig store ...

Mvh L

SVAR:

Hej L

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er altid godt og betydningsfuldt at sætte ord på det, der lige fylder, og som man går og spekulerer på.

Mere kritisk overfor sig selv

Du beskriver din krop, som du selv oplever den; det er ikke sikkert, at andre opfatter den helt som dig selv. Man har det ofte med at være meget mere kritisk overfor sig selv, end hvordan andre ser på en.

Ikke nogen “rigtig” måde

Når det er sagt, så er der jo ikke nogen “rigtig” måde at se ud på som kvinde. Alle kvinder ser forskellige ud, og det der er vigtigt er at se fordelene ved den krop, man har. Jeg tror ikke, der er mange kvinder, der er 100% tilfreds med deres krop. Der er bare ikke så meget, man kan gøre for at ændre på den. Derfor kan det være godt at forsøge at se fordelene ved den krop, man har. “Skønheden kommer indefra” siger man, og det er rigtigt, at kvinder/piger, der hviler i sig selv og er tilfreds med den krop, de har, også vil signalere det udadtil, uanset hvordan de så i øvrigt ser ud, og så vil de se smukke ud. Det kan du læse mere om i vores artikel Du er smuk som du er!

Stadig en ung kvinde

Du er lige fyldt 16 år og er dermed stadig en meget ung kvinde, og din krop er ikke færdig med at udvikle sig. Selvom du ikke oplever, at dine bryster er vokset siden 7. klasse, er det ikke ensbetydende med, at de slet ikke udvikler sig mere. De vil udvikle sig livet igennem – generelt får de fleste kvinder større bryster med alderen.

Måske kan du også få noget ud af at læse svar til andre, der kæmper med det samme som dig. Her er et par eksempler, og du kan selv finde flere på siden:
Vækst stoppet ved 14 – kan brysterne vokse efter jeg er 18?
Hvorfor er mine bryster så små?
17 år og ingen bryster – kan de stadig nå at vokse?

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt i forhold til dine tanker om dig selv.

Kh Marianne