Kan jeg tabe mig og få mere stramme bryster?
Hej Adam og Eva, jeg ved ikke, om I kan besvare det her spørgsmål, men jeg håber det.
Jeg er en pige på 16 år, der har det virkelig dårligt i sin krop. Det er ret følsomt for mig, for det har været sådan længe. Jeg er i rigtig dårlig form og vejer også meget mere, end jeg burde. Jeg er ca. 170 høj og vejer omkring de 75 kg.
En af de ting, der nok generer mig aller mest, er mine bryster. De hænger virkelig meget og er helt slappe. Jeg ved ikke, om meget bare skyldes, at jeg vejer for meget, og at de vil rette sig ind, hvis jeg taber mig og træner ved siden af. Jeg ved godt, man ikke kan ændre alt, men jeg ved, at brystet består af fedt, som man kan tabe og af muskler, som man kan træne, så derfor bør træning og vægttab kunne gøre en forskel. Jeg vil vildt gerne tabe mig 10 kg og komme i bedre form, for det ved jeg vil gøre godt for mit selvværd og min livskvalitet.
Jeg er bare bekymret for, om jeg får løs hud, hvis jeg gør det. Jeg er sindsygt bange for, at mine bryster kommer til at hænge endnu mere og bliver endnu mere slappe, hvis jeg taber mig. Er der en chance for det, og hvordan kan jeg undgå det? Er det en god ide at træne brystet samtidig med mit vægttab, så jeg opbygger nogle muskler, der vil kunne løfte det? Og er det overhovedet sikkert, at man taber sig på brystet ved et vægttab?
Det er nogle spørgsmål, der spøger rigtig meget i mig. Jeg ved godt, det bunder i noget andet end bare udseende, men det betyder altså rigtig meget for mig at få ændret. Især fordi jeg ved, at sådan et fænomen er normalt, når man bliver ældre, men det er jo nu, når jeg er 16 og gerne skulle have den perfekte krop, hvor ens bryster ikke hænger, og jeg vil så gerne nå at nyde den tid, hvor min krop er “perfekt”.
Mvh mig

SVAR:
Kære dig
Tak for din henvendelse til AdamogEva.dk. Vi glæder os, hver gang nogen betror os en problemstilling, de tumler med.
Vægttab forandrer
Helt konkret kan man sige, at et vægttab altid vil ændre på kroppens fordeling af fedt og muskler. Ændringen afhænger af, hvordan din krop er skabt, og om du træner under dit vægttab. Hvordan dine bryster vil ændre sig er svært at sige, men som du skriver, består brystet af fedtvæv, så sandsynligheden for, at de bliver mindre, er stor.
Du kan træne dine brystmuskler og på den måde være med til at ændre på formen, men du kan ikke træne dig frem til en radikal ændring. Du er så ung, at din hud sagtens kan trække sig sammen efter et vægttab. Du behøver altså ikke bekymre dig om slap hud.
I øvrigt ser normale bryster virkelig forskellige ud. Se fx på denne side: http://www.007b.com/breast_gallery.php.
Om at være perfekt
Du skriver, at et vægttab vil gøre noget godt for dit selvværd og din livskvalitet – og at du er klar over, at det handler om andet end udseende. Jeg kan jo ikke vide, hvad det præcis handler om, men der er mange, som bøvler med selvværdet. Vi lever i en verden, hvor vi stræber efter det perfekte. Men hvad vil det sige at være perfekt?
Sagen er jo, at vi alle er perfekt skabt. Gud har skabt dig og mig præcis, som han ønsker, vi skal være. Det betyder ikke, at vi ikke skal passe på det, Gud har skabt, og det kan vi fx gøre ved at bevare normalvægten og motionere, så vi holder kroppen i gang. Prøv om du kan se på din krop som en gave til dig. Se kroppen som en ven, du skal passe på og holde af.
Små ændringer er bedre end kur
I stedet for at gå på en skrap kur vil jeg opfordre dig til at finde en måde at motionere på, som giver mening for dig. Cykle i skole, begynde til zumba, løbe en tur, gå i motionscenter – du kender svaret. Motion gør nemlig meget godt for os både fysisk og psykisk. Du får mere overskud og glæde, når du bevæger kroppen og får frisk luft.
I forhold til maden kan du se på, hvor du hurtigst kan fjerne nogle kalorier fra din kost. Måske skal du bare drikke vand i stedet for cola og spise frugt i stedet for chips. Der skal ikke altid så meget til. Det er bedre at ændre få ting end at gå på en omfattende kur. Der er nemlig stor fare for, at du tager kiloene på igen efter en kur, hvorimod du lettere fortsætter med de små ændringer, fordi du ikke skal give afkald på så mange ting.
Om du får en “perfekt” krop ved jeg ikke, men du er den perfekte udgave af dig – og det skal du glæde dig over. Jeg håber, du lykkes med dit vægttab og ikke mindst, at du lykkes med at se, hvor underfuldt du er skabt.
Jeg håber, mine ord har givet dig svar eller i hvert fald noget at tænke over. Du er altid velkommen til at skrive igen.
De bedste hilsner
Helle