Skal jeg slå op med ham, selvom jeg stadig elsker ham?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg har en kæreste, som jeg har været sammen med i lidt over et år, og jeg elsker ham utrolig højt.

Jeg har dog de sidste måneder været ret meget i tvivl, om vi stadig skal være sammen ... Jeg føler, at jeg har mistet lidt følelser, og jeg ser flere og flere fejl ved ham, som jeg aldrig gjorde før. Jeg bliver lettere irriteret på ham, og jeg har mindre og mindre sexlyst.

Men hvis jeg tænker på, at vi slår op, og vi så bare skal stoppe med at ses, og han kan ses med andre, får jeg det helt dårligt og bliver ked af det, for jeg elsker ham jo stadig, og jeg har ikke selv valgt at have det sådan her. Jeg tænker næsten på det hver eneste dag og ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre.

Han har intet gjort galt, jeg er bare i tvivl om, hvor meget vi egentlig passer sammen, og jeg vil ikke spilde min eller hans tid. Men at slå op ville bare gøre så ondt. Er det fair at blive ved med at være kærester med ham, når jeg ikke er 100% sikker på ham? Skal jeg slå op, selvom jeg stadig elsker ham?

Kvinde, 20 år

SVAR:

Kære kvinde

Tak for dit brev. Jeg svarer gerne med nogle tanker set fra min stol.

Gode grunde til at være kærester

Du skriver meget klart, at du holder af din kæreste:

  • Jeg elsker ham utroligt højt.
  • Han har intet gjort galt.
  • Det vil gøre ondt at slå op.
  • Jeg elsker ham stadig.

Disse ord viser, at du har haft og har kærlighed til din kæreste.

Usikre tanker

Samtidig med, at du udtrykker kærlighed til din kæreste, kommer en række usikkerheder til udtryk i dit brev:

  • Jeg er i tvivl.
  • Jeg har mistet lidt følelser.
  • Jeg ser flere og flere fejl ved ham.
  • Jeg bliver lettere irriteret på ham.
  • Jeg har mindre sexlyst.
  • Du overvejer, om I passer sammen.

Du er udfordret af de oplistede tanker. Respekt for dig, at du stopper op og overvejer: Skal vi fortsætte? Passer vi sammen?

Gå bag ved tankerne

Jeg vil gerne udfordre dig på at overveje, hvad der ligger bag dine tanker.

  1. Er grunden til dine overvejelser, at det er blevet hverdag i jeres kæresteforhold? Skyldes de fejl, som du ser flere og flere af, at forelskelsesrusen er forsvundet? Denne opdagelse kan nemlig være helt normal.

    I virkeligheden kan det være sådan, at den, jeg holder allermest af, kommer jeg nemt til at gøre de flest sårende ting overfor. Og, hvis du er usikker, kan det være en mulighed, at du lettere bliver irriteret. Usikkerhed kan også betyde, at dine følelser går ned ad bakke.

    Måske kan du få input til dine overvejelser ved at læse vores artikler Kærlighed og forelskelse og Kærlighed i praksis.

  2. Noget andet jeg vil høre dig ad er: Er der nok at bygge på i jeres forhold? Hvad faldt du for ved din kæreste? Prøv at notere positive ting ved din kæreste og jeres forhold.
    Efterfølgende kan du notere det, der udfordrer dig i jeres kæresteforhold. Hvis du synes, kan du spørge din kæreste om at lave de samme opgaver, og så kan I efterfølgende snakke om det nedskrevne.

    Måske kan I også bruge vores artikel Hvordan lærer du din kæreste at kende? til at lære hinanden dybere at kende og udbygge jeres venskab, som er basis for et langtidsholdbart forhold.

Jeg ønsker det bedste for dig i dit opklaringsarbejde.

De bedste hilsner
Hanne Esmarch