Hvordan hjælper jeg bedst min ven, når vi begge reagerer seksuelt?
Jeg har en god kammerat, som bor langt væk. Han var på besøg i min by, og vi tog på nogle gode ture sammen. Et sted i naturen lå vi ved siden af hinanden, og da jeg ville rejse mig, trak han mig hen til sig, som om han gerne ville have mig oven på sig. Jeg rejste mig op, da jeg kunne mærke en tydelig dunken ved underlivet og foran, så jeg tænkte, at han kunne mærke det, hvis jeg lå ovenpå ham eller gav tætte knus. Det ønsker jeg ikke, fordi jeg vil ikke opfordre/opmuntre ham, men også for min egen skyld.
Er det rigtigt, at han kan mærke det? Hvis jeg havde lagt mig på ham, eller han havde lagt sig på mig, og han havde fået rejsning/blevet stiv – hvad ville han så have gjort? Hvor meget “uskyldigt” knus og let berøring på ikke-kønsdele er “farligt”, så der kommer en rejsning, og hvor meget er over grænsen, så han ikke kan få den til at forsvinde og gerne vil give sig selv udløsning? (Jeg regner med, at der er et punkt.)
En ikke-jomfru ville selvfølgelig bare have lagt sig på ham vel vidende, at den handling ville have ført fra 3 til 4 på skalaen, og at der er langt til 10, men jeg ville føle/tro, at vi med den handling gik fra 3 til 8. Jeg er ikke flov over min egen reaktion i situationen men bare endnu mere påpasselig. Hvis jeg ikke havde mærket en seksuel reaktion, ville jeg nok bare have grint og lagt mig på ham og prøvet at mærke efter, hvornår jeg skulle rejse mig for hans skyld.
Jeg vil sige, at vi har crush på hinanden. Tror ikke, han er forelsket i mig. Vi er tætte venner, og jeg vil ikke ødelægge det – især fordi jeg ikke ved, om jeg vil være kæreste og giftes med ham. Jeg ved ikke engang, om jeg ønsker at blive gift i det hele taget. Jeg har ingen familie, som han kunne møde, så de kunne hjælpe med at vurdere ham som potentiel ægtemand.
Tak for at I findes – jeg ville selvfølgelig ikke søge efter svar på det store internet og er glad for, at jeg tænkte på jer efter at have faldet over jer for 20 år siden.
Kh N
(forkortet af red.)

SVAR:
Kære N
Tak for dit brev. Du har mange gode overvejelser om din relation til din ven.
Leg bliver til seksuel leg
Du beskriver, hvordan I på en tur leger sammen og hygger jer med at ligge ved siden af hinanden og så lidt ovenpå hinanden. Og så kan du mærke, at din krop reagerer. Den dunken, du kan mærke, er kroppens måde at fortælle dig, at nu nærmer I jer mere en seksuel leg end en venskabsleg. Og jeg kan godt forstå, du reagerer og bagefter tænker over, hvad der er sket. For når berøringer får en seksuel mening – altså når jeg bruger berøring til at vise, at jeg er tiltrukket af en anden – skal det jo allerhelst være, fordi vi har besluttet at være kærester, som du også skriver.
Seksuel tænding
Du spørger, om din ven kan mærke den dunken, du mærker i underlivet. Da det foregår indeni dig, er det nærmest umuligt for din ven at mærke det udenpå dig – selvom det føles meget kraftigt for dig. Men det er muligt, han kan se, at din krop bliver tændt på andre måder: Måske får du et andet ansigtsudtryk, måske trækker du vejret hurtigere.
Du spørger også til, hvad han vil, du skal gøre, hvis han får rejsning. Det kan jeg komme med forslag om, men i sidste ende er det kun din ven, som kan fortælle dig, hvad han har brug for, hvis han får rejsning og gerne vil af med den igen. Du skal vide, at det ikke er nødvendigt at få udløsning (fx ved samleje eller handjob) for, at en rejsning forsvinder. Penis kan blive slap igen uden udløsning, men det kræver lidt tid.
Berøring, venskab og kæresteforhold
Du spørger til, hvor meget I kan røre hinanden, uden din ven får rejsning. Hvordan kan I blive på 3-4 på skalaen og undgå at springe til en 10'er? Jeg tænker, at en 10'er for dig betyder samleje. For at finde frem til, om I kan holde i hånd og ligge ved siden af hinanden, uden det leder til mere, er der nogle ting, du mangler at få svar på:
Er din ven forelsket i dig og interesseret i at være kærester fremfor venner? At holde i hånd, give lange knus, hive dig ned at ligge ovenpå sig – det er muligvis tegn på, at din ven gerne vil være mere end venner. Måske ved han ikke, hvordan han skal sige det med ord, så han prøver med fysiske tegn. Vi kan gætte, men du må spørge ham direkte, hvis du vil have fakta på bordet.
Det kan være svært at spørge: Har du følelser for mig? (i betydningen: Er du forelsket i mig?) og Vil du hellere være kæreste med mig end ven? Men det kan spare jer for en masse misforståelser og gøre det lettere at være sammen, fordi I ikke skal gætte hinandens følelser og kropssprog.
Hvad vil DU gerne?
Hvis din ven siger ja til, at han gerne vil være kæreste med dig, skal du så finde frem til, hvad du har lyst til. Om dine følelser for ham er venskabelige, eller om du er forelsket i ham. Det kan være svært at finde ud af, så det er okay at tage dig god tid og snakke med ham om det mange gange.
Finder I frem til, at I skal fortsætte med at være venner, kan det måske være en hjælp at beslutte, hvilke berøringer der hører til et venskab. Så kan I slappe af med knus og lignende, uden du skal tænke på, om det leder til noget seksuelt. Og hvis I beslutter jer for at prøve at være kærester, er det også vigtigt at få snakket om, hvilke berøringer der så er okay, og hvilke I vil vente med for at blive på den del af skalaen, du er tryg ved.
Snak om det hele
Altså kort sagt: Vil du have svar på, hvordan du og din ven skal håndtere berøringer i jeres forhold, har I først og fremmest brug for en god snak (eller flere). I samtalerne kan du finde ud af, om din ven bruger sine berøringer på at fortælle dig, at han gerne vil være kæreste med dig. Og du kan finde ud af, om du også vil det.
Du har ikke nogen familie, der kan hjælpe dig med at bedømme, om han er god for dig. Så du må i stedet bruge din fornuft og tænke over, om du ville trives med at være i et parforhold med ham. Find mod til at stille ham de spørgsmål, du har, for at blive mere afklaret. Hvis du har kolleger eller gode venner, som du er fortrolig med, kan du også vælge at dele dine overvejelser med en af dem.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig lidt på vej. Og at du og din ven får en rigtig god og åben snak om, hvor jeres venskab skal lande henne.
Det vil jeg bede for.
Venlige hilsner
Maria