Skal jeg bare vente og se, om hun bliver forelsket i mig?
Hej
Jeg skriver angående en pige, som jeg har fået følelser for, men som jeg ved ikke har det på samme måde, da vi har snakket om det.
Jeg er 23 år og har aldrig haft en kæreste. Det har ikke rigtigt fungeret. Og man føler altid, det er den rigtige, når man bliver forelsket, men så finder man ud af, at det var det ikke. Og nu har jeg det på samme måde som de andre gange, jeg har været forelsket. Føler det er den rigtige. Jeg er kristen, så jeg ber også tit til Gud om, at den rette må komme. Men for at være helt ærlig, synes jeg virkelig, det er svært, når man aldrig har haft held med kærligheden. Og ens venner får kærester og bliver gift, og man kan godt begynde at tænke, hvad der kommer til at ske med mig. Men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at Gud har en plan for mit liv, og han har styr på det.
Men jeg kan alligvel ikke lade være at tænke på, om det er realistisk, at hun om måske et halvt/helt år ændrer mening. For jeg føler, vi har meget til fælles og sådan. Eller skal jeg bare glemme alt om det og komme videre, ligesom jeg altid har prøvet? Og ja vi har snakket om det og er stadig gode venner, og da vi har mange fælles venner, skulle jeg gerne kunne holde ud at være samme sted som hende. Og det tror jeg også godt, jeg kan, da jeg har prøvet det før med en anden pige, og det hjælper bare ikke noget.
Men ja, jeg føler bare stadigvæk, det er den rigtige, selvom hun ikke har det på samme måde. Ret kringlet skrevet men håber, det gav mening.
L, 23 år

SVAR:
Kære L
Tak for dine fine spørgsmål, som jeg ikke synes er kringlet skrevet. Det kringlede er forelskelse og kærlighed! Det oplever du lige nu. Det sætter mange tanker i gang. Så det er flot, at du har søgt hjælp til, hvad du skal gøre efter en afvisning.
To valgmuligheder
Hvis jeg forstår dig ret, har du to valgmuligheder:
1. Holde fast i håbet om den kvinde, som har sagt nej, for du føler, I virkelig har meget til fælles, og hun er den helt rigtige.
2. Glemme alt om hende og komme videre, ligesom du har gjort tidligere.
Jeg kan ikke tage det valg. Det er kun dig, der kan det. Men jeg kan tænke over mulighederne sammen med dig. Her er mine tanker:
Lyt til hende
Lad os begynde med mulighed 2: Det er altid godt at lytte til og respektere, hvad andre mennesker siger. Hende, du er forelsket i, har sendt dig et tydeligt signal, som du har forstået, og som du må respektere. Det er ikke sikkert, at du bare lige kan “slukke” for din forelskelse, men så kan det måske hjælpe at tilbringe tid sammen med andre venner for at få dine tanker væk fra hende.
Giv ikke op
Og så til mulighed 1: Flere af de par, jeg har viet, har fortalt mig, at selvom den ene var forelsket i den anden, så tog det lidt tid og overtalelse, før det rigtigt blev til noget. Måske ved venners hjælp. Nu ved jeg ikke, hvor klart hun har afvist dig. Det spiller selvfølgelig også ind. Men hvis du virkelig elsker hende, og du virkelig tror på, at I er helt rigtige for hinanden, må du ikke give op. Så må du kæmpe for hende.
Du lyder lidt opgivende. Hvis du virkelig tror på, at I er de helt rigtige for hinanden, må du ikke give op. Det er set før, at der med tiden kan vokse en forelskelse frem, som ikke var der fra begyndelsen. Men det kræver nok en del knoklen, kurmageri og udholdenhed. Nogle vil kunne lide det og tage imod det. Andre vil nyde det og lege med dit hjerte og så alligevel afvise dig i sidste ende. Andre igen vil føle sig gået for nær ved at sige fra igen, og så skal du selvfølgelig stoppe med det samme!
Tag en beslutning
Du skriver, at du er “ikke et sekund i tvivl om, at Gud har en plan for mit liv, og han har styr på det.” Det er jeg som præst jo glad for at høre. Du skal bare være opmærksom på, at Gud ikke altid leder dig ved at skrive tingene på himlen eller vise dig en vej i drømme. Du har fået evnen til at tænke selv og din sunde dømmekraft af Gud. Så brug den. Gud har ikke på forhånd bestemt, om du skal vælge 1 eller 2. Tag en beslutning. Og bed så Gud om at være med på vejen.
Brug din tid fornuftigt
At finde en kæreste kan virke umuligt. Hvad er chancen for, at man lige finder den eneste ene? Men det, som kan opleves tilfældigt, er faktisk styret og ledet af Guds hånd. “Det er ikke godt for mennesket at være alene,” står der i Bibelen. Derfor skabte Gud en kvinde til at være sammen med manden. Så længslen efter en kæreste og hustru er helt naturlig. Når det så ikke lige lykkes, kan der vokse en bekymring for om kærligheden findes derude ...
Selvom det kan føles, som om tiden bare går og går, uden du finder en kæreste, behøver tiden ikke være spildt. Du kan bruge tiden til at udvikle dig, modnes, måske tage ansvar på en børnelejr eller lære at spille et instrument eller lære noget andet nyt, som du kan blive dygtig til. Det giver perspektiv, kompetencer og skaber relationer. Relationer, som måske en dag kan udvikle sig til et kæresteforhold.
Jeg har fundet forskellige artikler, som måske kan give dig input til, hvad du kan gøre for at få en kæreste:
Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Dating
Den eneste ene
Hvad er jeg værd?
Schyy ... jeg er jomfru
Med kærlig hilsen
Morten Rugager Kristensen