Skal jeg give min ekskæreste en ekstra chance?
Kære Adam og Eva
For en måned siden slog jeg op med min kæreste.
Gode venner med bump på vejen: Vi er nu blevet rigtig gode venner, men vores venskab møder nogle bump. Jeg har stadig følelser for ham, og det skaber problemer, da jeg så kan komme til at tage hans handlinger meget personligt.
Tilbage eller ej & min vens holdning: Men mit problem er, at jeg ikke ved, om jeg skal tage ham tilbage. Det hele stoppede, fordi han aldrig tog initiativ og til sidst glemte mig. Jeg havde snakket mange gange med ham om det. Jeg ham lidt gå over mine grænser og lod ham gøre lidt, som det passede ham. Her til aften snakkede jeg med en ven, som sagde, at jeg ikke skulle give op. Han sagde, jeg måske ikke havde sat foden ned og ikke været specifik omkring det, han gjorde forkert. Jeg sagde aldrig rigtigt fra eller var strid.
Hvad skal jeg så gøre næste gang, jeg møder en dreng, der har de samme værdier: Nemlig at venner er alt, men er splittet mellem venner og kæreste? Min ven sagde også, at drenge i vores alder har meget svært ved at tage initiativ, da de er bange.
Jeg føler bare, at jeg skal give det ekstra chance. For hvis nu det faktisk går denne her gang. Grunden til, jeg bliver ved med at spekulere, er fordi jeg stadig elsker ham, og det kan være, det var det her break up, der skulle få os til at indse det. Men er bange for, at han bare er den han er. Han ikke ser mig og alle de ting, der før var et problem.
Håber I kan hjælpe mig og tak på forhånd.
Kh E, 15 år:)
(forkortet af red.)

SVAR:
Kære E
Tusind tak for dit brev! Jeg vil gøre mit bedste for at give dig svar og gode råd, som du forhåbentlig kan bruge til noget.
Gode venner med bump på vejen
Du skriver, at du og din ekskæreste nu forsøger at være venner, efter jeres forhold sluttede, og at det er svært. Og tro mig, det er det for de fleste, der forsøger at være venner med en ekskæreste. Det er vigtigt, at du passer på dig selv og sætter grænser for dig selv. Det er helt okay at fortælle din ekskæreste, at det måske gør for ondt lige nu at være venner, og at du har brug for tid og afstand. Du skriver også, at I begge er på efterskole lige nu. Efterskolelivet er en tid, som skal nydes! Det er en kort periode, hvor du har rigtig gode muligheder for at lære dig selv bedre at kende og lære nye venner at kende.
Så det synes jeg du skal gøre. Hvis det er for hårdt for dig at være venner med din ekskæreste, så sæt en grænse for det. Gør noget for dig selv, som du godt kan lide at lave. Vær sammen med andre venner og veninder, som gør dig glad. Dine grænser og at passe på dig selv er det allervigtigste!
Tilbage eller ej
I dit brev lyder det, som om din ekskæreste lige så stille har prøvet at fortælle dig, at han ikke er klar til at prioritere hverken dig eller en anden kæreste. Lige nu er han fyldt af venner, og hvad der hører til det.
At være glad for nogen kan være rigtig dejligt. Når den, man er glad for, ikke behandler en, som man ville ønske det, er det rigtig hårdt. Det lyder, som om du har meget klare tanker om, hvordan du gerne vil have, et kæresteforhold skal være, og det kan din ekskæreste ikke opfylde. Det kan han i hvert fald ikke lige nu. Derfor er mit svar til dig: Nej, jeg synes ikke, du skal tage din ekskæreste tilbage.
Det kan være en god ide at give jeres venskab tid. Tid til at få følelserne lidt på afstand, så du kan mærke bedre efter, hvad du gerne vil. Du kan sagtens have kærlige følelser for en person, der ikke gør dig glad. Måske ændrer din ekskæreste mening på et tidspunkt, måske gør han ikke. Ændrer han mening og vil have dig tilbage, må du mærke efter, hvad du føler, og hvad der er det rigtige for dig.
Jeg har fundet nogle svar til andre, du kan tage et kig på. Måske er der noget her, som du bedre kan forholde dig til eller bruge:
Er forholdet værd at kæmpe for?
Hvordan sætter jeg grænser for min ekskæreste?
Skal jeg kæmpe for kæresten eller komme videre?
Du fortjener en, som vil dig!
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget, og at du kan finde en vej videre, som passer til dig. Jeg håber, du finder ud af, hvad der er det bedste for dig. Du fortjener en kæreste, som vil dig lige så meget, som du vil ham!
Og så har jeg til sidst lyst til at opfordre dig til at tale med en voksen om alle dine tanker. Måske kan en af lærerne på efterskolen bruges? Det er fint, du deler dine spekulationer med en ven, men nogle gange er det endnu bedre at få en med lidt mere livserfaring til at bringe nogle nye vinkler ind i ens tanker og overvejelser.
Kærlig hilsen
Josefine Juhl