Sex før bryllup – er det derfor, jeg ikke kan få orgasme ved samleje?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva

Vi er et par, som elsker at dele både gode og dårlige ting. For at opsummere, så er vi hinandens mennesker. Vi er et af de par, som faldt, før vi blev gift – en ting som jeg stadig bøvler med at håndtere. Vi begyndte med at være utrolig strikte, og det gik godt, indtil vi begge en dag var for svage og faldt. Det skete relativt tidligt i vores forhold.

Min mand ønskede efter en af de første gange, at jeg skulle få klimaks, men det skete ikke. Jeg tror måske, han var bange for, at han ikke duede, for han blev ved med at nævne, at nu skulle han prøve at gøre det så godt for mig som muligt. Efter noget tid spurgte han af nysgerrighed, om jeg nogensinde havde rørt mig selv, men det havde aldrig faldt mig ind, da det jo blev anset for at være “beskidt”.

Vi blev gift, men jeg opnåede stadig ikke orgasme. Jeg skrev til jer, og I sagde, det ikke var noget problem, at jeg prøvede at onanere. Efter lidt tid gik det fint. Jeg fik klimaks selv. Min lyst til ham er uændret, men efter jeg lærte det, hjælper jeg mig selv en gang i mellem (det ved min mand ikke, da jeg ikke ønsker at såre ham eller gøre det til et større problem end det er).

Engang imellem ser jeg på billeder og onanerer, hvilket jeg tænker som et problem, for nogle gange kan jeg visualisere de billeder længe efter. Det sker et par gange om ugen. Hvad tænker I om det (med det kristne perspektiv i tankerne)?

PS: Både mig og min mand er overbeviste kristne og elsker Gud af hele vores hjerte.

Håber, I kan dele lidt tanker.

Hilsen den unge frue

SVAR:

Kære Frue

Tak for dit spørgsmål – hvor er det bare godt, du skriver og ikke går alene med alle dine tanker.

Stort tillykke med, at du har fundet en mand, som vil dig det godt, og som du elsker så højt! Det er jo et fantastisk udgangspunkt at have. Og dejligt, at I har troen på Gud til fælles og kan dele den også.

Sex før I blev gift

Jeg synes, I er så seje, at I knoklede for at holde jer fra sex, før I blev gift. Det er ikke nemt, når man er så forelsket og tiltrukket af hinanden, som jeg kan høre, I er. Og så går du alligevel stadig og banker dig selv oveni hovedet, fordi I endte med at have sex, før I egentlig ville. Til det vil jeg sige to ting:

Jesus har taget slagene

1. Den Gud, jeg kender, er ikke interesseret i, at du går og slår dig selv oveni hovedet over ting, du har gjort forkert. Han er allermest interesseret i, at du lever i frihed og glæde med ham. Derfor sørgede Jesus for alle dine fejltrin, da han døde – han fik slagene, så hverken du eller andre behøver tage eller give dem (Gud viser sin kærlighed til os, ved at Kristus døde for os, mens vi endnu var syndere. Romerbrevet kapitel 5 vers 8.)

Når Gud ser på dig, ser han ikke en kvinde, som havde sex før ægteskabet. Han ser bare sit barn, som han elsker. “I dig har jeg velbehag,” siger han, ligesom han en gang sagde til Jesus. Du er fuldt ud tilgivet – din kjole havde al ret til at være kridhvid på din bryllupsdag! Hvis du (og måske din mand) har brug for det, så bed én gang for alle: “Tilgiv mig, Gud!” Du kan også spørge en præst eller en anden i din menighed om at få et skriftemål. Det er nogle gange nemmere at forholde sig til og tro på Guds tilgivelse, når en anden siger det højt til en. Du kan læse lidt mere om skriftemål i det her svar: Er Gud sur på mig, fordi jeg har haft sex uden at være gift?

Øv dig også i at tilgive dig selv; slip skyldfølelsen og nyd, at der nu ikke er grænser for dig og din mand. (Hvis altså Sønnen får gjort jer frie, skal I være virkelig frie. Johannesevangeliet kapitel 8 vers 36.)

Der kan være konsekvenser

2. Der kan desværre være en konsekvens ved at have sex før ægteskabet, når det ikke var det, du ønskede. Konsekvensen kan være, at den skam og skyld, som du oplevede ved sex, før I blev gift, er kommet med over i jeres sexliv nu. At skammen klistrer lidt ved sex, selvom der absolut intet er at skamme sig over. Det kan gøre, at du ikke slapper helt af under sex, ikke kan give dig helt hen, fordi der er en følelse af at det er lidt “beskidt” det hele. Det kan måske være medvirkende til, at det er svært at nå klimaks, fordi orgasme for en kvinde kræver, at du ikke distraheres af diverse tanker, følelser og kan give dig helt hen.

Gud tilgiver synden, og han vil også gerne hjælpe med konsekvenserne. Så I kan bede sammen om, at I må kunne føle jer helt frie og godt tilpas, når I har sex. Det kan måske tage lidt tid at fjerne skyldfølelsen fra sex, men det skal nok komme.

Kvinders orgasme

Der kan også være mange andre grunde til, at du endnu ikke har opnået orgasme ved samleje. Alle undersøgelser peger på, at de fleste kvinder aldrig opnår orgasme igen-nem sex, som udelukkende går ud på, at penis trænger ind i skeden. Der skal altså oftest andre stimuli til, for at en kvinde får orgasme. Hendes erogene zoner skal stimuleres, og klitoris skal stimuleres med fingre eller mund.

Derfor er det ikke sikkert, at du og din mand lykkes med at få orgasme på samme tid. Men det er faktisk heller ikke afgørende for et godt sexliv. I kunne skiftes til at give hinanden orgasme. Du kan fx lære din mand hvordan du gør, når du onanerer. Det kan virke grænseoverskridende at røre ved dig selv, mens din mand ser på – men jeg er næsten helt sikker på, at det bare vil tænde ham mere. Det kan være, du nemmere får orgasme, hvis han slikker eller kæler for klitoris med fingrene.

Opgiv orgasmen og nyd at være tæt

Når der kommer et mentalt pres på sexlivet, kan det også være svært for dig som kvinde at give dig hen. Jeg tænker, at I begge lige nu har et pres liggende på jer, der hedder: Du skal have orgasme, for at det bliver godt for os begge. Men når du skriver, lyder det mere, som om du gerne vil opnå klimaks for at glæde din mand. Og han for at glæde dig. Prøv at tage en snak om, hvad god sex er for jer begge.

Hvis jeg har ret i, at klimaks ikke er afgørende for, at det er godt for dig (at ligge nøgen, at være så tæt, at blive masseret og rørt ved også glæder dig) så fortæl ham det og nyd alle de andre gode ting ved sex. Så tager I presset af jer begge, og det kan måske være nok til, at du kan slappe mere af og derved give dig mere hen til, hvad end der sker.

Onani og billeder

Så spørger du til, hvordan du skal håndtere, at du onanerer og ser billeder nogle gange i ugen. Du synes selv, det er et problem. Og det er faktisk det vigtigste: At du lytter til dig selv her. Der er intet i vejen med at røre dig selv og onanere for at lære din krop bedre at kende og nyde følelsen af orgasme.

Guds intention med sex og disse skønne følelser er imidlertid, at vi skal bruge dem til at komme hinanden nærmere som par. Og lige nu kommer du faktisk længere væk fra din mand, fordi du holder det hemmeligt for ham. Du tror, du beskytter ham fra at blive såret, men i virkeligheden skammer du dig over, at du måske er ved at blive afhængig af billeder og onani.

Det er der mange, som har været før dig, og du skal nok komme væk fra det igen, hvis du beslutter dig for det. Første skridt er at være helt åben overfor din mand og fortælle ham, hvordan du har det, og hvad du kæmper med. Hvis han bliver såret, må du bede om tilgivelse. Herfra kan I snakke sammen om, hvordan I kan bruge dine erfaringer til at få et bedre fælles sexliv. Det er rigtig nok, at det er nemmere at gøre det på egen hånd, men sex og orgasme er bare allerbedst, når det bruges til at bringe jer nærmere hinanden.

Gud vil gerne være med i hele jeres liv

Det gør mig glad at høre, at du tager jeres sexliv så alvorligt. At du så gerne vil gøre din mand glad. Husk også bare at have det sjovt, prøve ting af og tage det et skridt ad gangen. Det kan måske virke mærkeligt at involvere Gud i jeres sexliv, men han vil gerne hjælpe i alle sider af jeres liv. Så bed gerne sammen til ham om hjælp.

Hvis du/I har lyst til at læse mere som inspiration til at arbejde med både jeres forhold generelt og jeres sexliv, vil jeg anbefale vores artikel Kærlighed i praksis og bogen Bedre sex – og mere af det.

Det var mange tanker herfra – jeg håber du kan bruge nogle af dem!

Guds fred
Maria