Føler kun had og skam efter sex med anden dreng - hvad gør jeg?

Vis spørgsmål

Jeg er en dreng på 16, der har prøvet at sutte en andens tissemand og at lade ham kneppe mig, og jeg har kneppet ham. Men jeg føler kun had og skam til mig selv. Ingen følelser men skam og had!

Jeg kan ikke holde det ud! Jeg føler mig tom og hul. En tom sølle skal med synd formet som et sværd, der har ramt mig i hjertet. Hvor lang tid går der, før jeg vil kunne se mig selv i spejlet uden at se mig selv som en stor synd?

Vær sød at hjælpe mig. Mit liv ligger i jeres hænder. Men jeg dræber ikke mig selv. Men jeg vil dog ikke kunne se mig selv i spejlet.

Hilsen Anonym.

SVAR:

Kære Anonyme dreng

Jeg kan forstå, at du har det forfærdeligt lige nu. Dine følelser er helt i sort.

Godt at søge hjælp

Hvor er det godt, at du ber om hjælp! At du ikke bare prøver at klare det selv. For den slags kan man ikke klare selv. Derfor vil jeg gerne tilbyde dig, at du kan skrive til mig igen – uden at det bliver lagt ud på hjemmesiden. Vi kan skrive lidt sammen. Og især tror jeg, det vil være rigtig godt for dig, hvis vi kan finde en person i nærheden af det sted, hvor du bor, som du kan snakke fortroligt med om alle disse ting. Men her kommer mit svar, så langt som jeg kan svare nu:

Skam

Du oplever en voldsom skam og skyldfølelse. Du har overskredet dine inderste grænser. Derfor oplever du en stærk følelse af skam, og du foragter dig selv. Det er ganske naturligt. Sådan er vi mennesker indrettet. Det er sindets kraftige signal til os: ”Det her er langt over stregen!”

Jeg ved ikke, hvorfor du har netop denne grænse. Måske er det ganske almindelige naturlige følelser, der siger til dig, at du ikke skal have sex med en anden dreng. Jeg fornemmer, at du er kristen? Du bruger i hvert fald det kristne udtryk ”synd”, og så ved du også, at Gud er imod den slags sex. Hvorom alting er: Du synes, at du har gjort noget, som gør, at du overhovedet ikke fortjener andet end foragt: En sølle tom syndig skal, der ikke tør se sig selv i øjnene!

Guds spejl

Ja, du har virkelig overtrådt nogle grænser, du ikke skulle have gjort. Det viser din reaktion ganske tydeligt. Og det er naturligt, at du reagerer, som du gør. Men du må ikke fortvivle. Hvis du kunne se dig selv i Guds spejl, ville du se to billeder af dig selv. Det ene billede kan du måske nok genkende. Det er billedet af en forvirret og fortvivlet ung mand, der skammer sig, fordi han har overtrådt sine egne og Guds grænser.

Det andet billede kan du ikke se lige nu – men Gud ser det tydeligt. Det er billedet af dig som et menneske, Gud elsker højt. Han ved udmærket, at det menneske ikke er fejlfrit. Men han elsker det, uanset hvad det gør eller ikke gør. Og han ønsker at tilgive dette menneske. Tilgive det – ikke ved at sige, at ”det gjorde ikke noget”, men ved at lade sin egen søn betale prisen for det. Du har rigtig meget brug for at tro på dette spejlbillede! Brug for at turde tro, at hvis du beder Gud om tilgivelse, så får du den! Uanset hvad du føler.

Dit eget spejl

Når først du har kigget længe i Guds spejl, kan du vende tilbage til dit eget spejl. Forhåbentlig kan Guds spejl give dig mod til at se dig selv i øjnene igen. Give dig mod til at tilgive dig selv. Ja, du gled virkelig i det. Men ja, du søgte hjælp og du kan komme videre!

Og dermed skal du til at arbejde med dette spejl. For hvad fik dig til at overskride dine indre grænser? Var det den anden person, der nærmest forførte dig? Var det en drift i dig selv? Er du usikker på din egen seksualitet – om du er til kvinder eller til mænd eller måske lidt til begge dele?

Dette er et meget vigtigt arbejde for dig, hvis du skal komme videre i livet på en sund og sikker måde.

Du er ikke alene

Og derfor vil jeg slutte, som jeg begyndte: Find en eller flere, du fortroligt kan snakke med om dette. For det er for de fleste så mega forvirrende, hvis man selv skal prøve at se sig selv fra oven og finde ud af, hvem man egentlig er. Det er så meget nemmere, hvis man snakker med en, der har forstand på den slags. Det har mange oplevet. Fortvivl ikke – du er ikke alene!

Vh Sprint