Jeg sendte et nøgenbillede og har fortrudt. Er jeg tilgivet af Gud?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva.

Her på det sidste har jeg haft en fantastisk periode. Jeg har de skønneste venner, som jeg kan snakke med alt om.

Men den anden dag gjorde jeg noget dumt.

En pige (jeg kender hende ikke rigtigt) begyndte at skrive meget til mig. Hun spurgte, om vi skulle have sex. Også selvom vi aldrig havde mødt hinanden. Hun sendte mange nøgenbilleder.

En dag skrev hun så, at jeg var kedelig. Selvfølgelig fordi jeg takkede nej tak til sex og ikke sendte nøgenbilleder tilbage.

Jeg var helt mærkelig på det tidspunkt, da jeg havde modtaget omkring 20 nøgenbilleder fra hende i træk. Og så tænkte jeg: “Okay, hvis det er så vigtigt for dig, så tag det!” Så sendte jeg et nøgenbillede til hende.

Da jeg havde sendt billedet, sagde hun, at hendes veninde også havde set det, men heldigvis blev der ikke taget screenshot.

Jeg sov næsten ikke den nat, og da jeg vågnede, brækkede jeg mig, bare fordi jeg havde fortrudt.

Jeg har snakket med mine bedste venner og en veninde, og de er fantastiske at snakke med.

Men jeg har stadig en forfærdelig følelse – næsten konstant. Jeg ved næsten ikke, hvad jeg skal gøre af mig selv.

Jeg er bange for, at jeg ikke er tilgivet af Gud.

Hvordan kommer jeg af med alle disse tanker??

Tak på forhånd!

Dreng, 15 år

SVAR:

Kære du

Tak fordi du skriver, og tak for din ærlighed – jeg har stor respekt for, at du er så ærlig overfor dine venner og dig selv. Det er godt at høre, du har nogle gode kammerater, som du kan snakke med de svære ting om. Det er en rigtig ubehagelig oplevelse, du har været ude for: En pige du ikke kender sender dig nøgenbilleder og presser dig til at gøre noget, du slet ikke har lyst til – eller måske har lyst til lige i øjeblikket og bagefter fortryder. Og nu har du det bare skidt med dig selv.

Gud elsker dig

Jeg vil skynde mig at svare på dit spørgsmål: Hvis du har spurgt Gud om at tilgive dig, så er du tilgivet!! Fuldt ud, 110%. Hør, hvad der står i Johannes’ Første Brev kap 1 vers 9: “Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed.” Du er tilgivet af Gud, også når det ikke føles sådan. Gud elsker dig og kan ikke vente med at feje det forkerte af banen, når du beder Ham om det, så I kan have et nært, kærligt forhold i stedet. Han sidder ikke og peger fingre af det forkerte, vi laver, fordi han synes, det er sjovt, at vi føler os dårligt til mode. Men Han peger på det, fordi Han vil have det af vejen (med tilgivelse), så vi bare kan nyde at være sammen med Ham!

Måske kan du få noget ud af at læse vores artikel Du er meget værd!

Dine følelser

Hvis du så alligevel har det skidt bagefter, kan det handle om, at du er gået over dine egne grænser. Når andre eller du selv overskrider dine grænser, reagerer kroppen og sindet, og du kan få det dårligt, både psykisk og fysisk. Her kan det være en hjælp at snakke oplevelsen igennem, som du har gjort med dine venner. Det kan også være en hjælp at opsøge din præst eller en klubleder eller en anden kristen voksen, som du kan fortælle om din oplevelse og din dårlige samvittighed. Den person kan så lægge sin hånd på dit hoved, mens han/hun siger direkte til dig fra Gud, at din synd er tilgivet. Det kaldes skriftemål, og rigtig mange kristne har på den måde fået hjælp til bedre at turde tro på Guds tilgivelse. Der er ikke noget magi i det, men det hjælper mine følelser, når jeg kan høre en anden sige Guds tilgivelse højt til mig samtidig med, at jeg mærker den persons hånd på mit hoved.

Grænser og selvværd

Det gode ved det hele er, at du har mærket hvor dine grænser går, når det gælder nøgenbilleder, og nu ved du til en anden gang, at det ikke er godt for dig at være med til. Det er rigtig vigtigt for dit selvværd, at du respekterer dine grænser – det er nemlig en måde at respektere dig selv på. Men du må også tilgive dig selv og ikke blive ved med at slå dig selv oven i hovedet over det, som er sket. Lær af det til næste gang dine grænser bliver overtrådt, og giv dig selv en ny start – ligesom Gud gør.

Hvad loven siger om nøgenbilleder

Jeg vil også gerne fortælle, hvordan loven beskytter dig, når det handler om pornografiske nøgenbilleder (det er billeder af nogen, som gør noget tydeligt seksuelt, eller hvor der er fokus på kønsorganerne). Når du er under 18 år, er det kun lovligt at sende sådanne billeder til hinanden, hvis man er kærester, og begge har givet lov (samtykke) til det. Slutter forholdet, gælder aftalen ikke længere, og det er derfor ulovligt at opbevare billederne længere. Derfor skal du slette de billeder, du har af pigen. Det er aldrig lovligt at sende billederne videre til en tredje person – heller ikke selvom nøgenbillederne ikke er seksuelle. Det vil sige, det også er ulovligt for pigen at videresende det billede, hun har af dig. Hvis hun gør det, kan hun meldes til politiet for krænkelse af privatlivet. De her love for personer under 18 år er lavet som en hjælp til at beskytte dine personlige grænser.

Jeg håber, du fortsat vil nyde dine dejlige venner, og at den fantastiske periode, du er inde i, fortsætter længe endnu. Jeg ved, at Gud elsker dig og vil dig det så uendelig godt!

Kærlig hilsen
Maria