Samleje under menstruation – kan jeg være gravid?
Jeg havde en hel måned ikke taget mine p-piller og fik så min menstruation og endte med at have samleje, dog med tampon og det hele i.
Der er nu gået lidt over to uger, hvor jeg er startet på mine p-piller igen, men jeg har været dårlig til at huske at tage dem, så der har været et par dage, hvor jeg har glemt det. Jeg har fået noget meget mørkebrunt udflåd, som der kommer ret meget af.
Hvor stor er risikoen for, at jeg kan være blevet gravid af den ene gang? Jeg har aldrig før haft brunligt udflåd og desuden heller aldrig haft så meget udflåd før.
N, 19 år

SVAR:
Kære N
Jeg kan godt forstå, du er bekymret. En uønsket graviditet er ikke at spøge med. Jeg tvivler dog på, at du er gravid. Hvis du har en meget kort menstruationscyklus, kan det nok i sjældne tilfælde ske, at samleje under menstruation kan medføre graviditet, men det hører til undtagelserne. Tjek det med en graviditetstest – den burde vise positiv omkring den dag, du normalt skulle få din menstruation eller 2-3 uger efter samlejet. Hvis du er gravid, så skriv gerne igen, eller læs nogle af de svar på siden, der vedrører uplanlagt graviditet.
P-piller påvirker slimhinden
Grunden til dit ændrede udflåd kan meget vel være p-pillerne. De påvirker din slimhinde i livmoderen og skeden, og det kan godt give pletblødning og anderledes udflåd. Det er som regel en bivirkning, der forsvinder, når man har brugt p-piller et stykke tid. Hvis det er generende, eller du oplever andre gener, så tag en snak med din læge om evt. at skifte til en anden form for p-piller.
Hvis du glemmer en pille, er du ikke sikret imod graviditet
Som hovedregel virker p-piller kun, hvis du tager dem hver dag – og helst på nogenlunde samme tidspunkt (hvis du tager den om morgenen en dag og om aftenen den næste, så er der jo gået tæt på to døgn i mellem pillerne). Hvis du har glemt en, så tag pillen med det samme og brug anden form for prævention i 7 dage.
I vores artikel Rod med p-pillerne kan du finde en nøje beskrivelse af, hvordan du skal forholde dig, hvis du har glemt at tage en eller flere piller.
Overvej en anden præventionsform
Egentlig tænker jeg, du skal overveje, om der måske var en anden form for prævention, der passer bedre til dig. Hvis du har tendens til at glemme en pille i ny og næ, er det i hvert fald ikke optimalt. P-stav og p-ring har samme virkning som pillerne, men du er ikke nødt til at huske dem hver dag.
Der findes flere andre typer prævention, du kan læse om i vores artikel Prævention – hvordan beskytter vi os mod graviditet? Husk, at de fleste ingen effekt har mod kønssygdomme. Hvis du har skiftende seksualpartnere, eller din kæreste har haft andre, så brug altid kondom, indtil I er blevet testet for kønssygdomme.
Pas på dit sexliv
Mit sidste råd som du får med på vejen er, at du skal passe godt på dit sexliv. Det handler ikke kun om risikoen for kønssygdomme og det forfærdelige dilemma omkring en uønsket graviditet, men det handler også om dig og dit følelsesliv. Når man dyrker sex, udløser det mange gode hormoner. Hormoner, der gør, at man knytter sig til sin partner. Hvis man har flere seksualpartnere, kan ens evne til at knytte sig til partneren blive dårligere. Det bevirker, at man på sigt kan have svært ved at knytte sig en partner for resten af livet.
Læs mere om det i vores artikel Sex og følelser.
Et anderledes syn på sex
Medierne får tit sex til at fremstå som noget, der bare er lækkert og fornøjeligt – jo mere, jo bedre, og det har ingen skyggeside. De fleste ved, at det langt fra er virkeligheden, men det bliver ikke så ofte omtalt offentligt. Blandt andet derfor gør jeg lidt et nummer ud af at minde om, at det er helt ok at være afholdende og værne om sig selv – selvom jeg kommer til at lyde meget gammeldags.
Mange har oplevet forskellige former for “tømmermænd” efter samleje. Det er slet ikke nogen ringe idé at overveje, om det er det værd, eller om det ville være en god idé at vente med sex, til du har fundet ham, du vil dele resten af dit liv med. Her på siden har vi flere artikler, der kan inspirere til et anderledes syn på sex, fx
Vejen til god sex
Sex i Bibelen – på den gode måde
10 gode grunde til at vente med sex
De varmeste hilsner og gode ønsker
Amalie