Kan P-piller være årsag til anderledes udflåd?

Vis spørgsmål

Hej med jer. Jeg er lige begyndt på p-piller og holder nu min første pause. Jeg fik derfor min menstruation for nogle dage siden, og alt virker helt normalt. Men da jeg var på toilet, kom en forholdsvis stor klat, måske på størrelse med en eller to fingre, nærmest 'hudfarvet'/hvid masse ud, som jeg ikke er sikker på, hvad kan være. Er det normalt, og kan I fortælle mig, hvad det er? Jeg er lidt smånervøs, for om det er normalt, eller om det har noget med pillerne at gøre.

Mvh. Anne, 16 år

SVAR:

Kære Anne

Jeg vil starte med at sige, at du skal ikke være bekymret.

Du skriver, udflådet nærmest var hudfarvet/hvid - det lyder som helt almindeligt udflåd med en lille smule blodtilblanding. Det er bare det sidste af blødningen for denne gang, vil jeg tro.

Du er lige startet på p-piller. For de fleste er der en tilvænnings periode for kroppen, når man starter på p-piller. Det kan godt tage nogle måneder for kroppen at vænne sig til den nye situation og sådan er det for mange, der starter p-piller.

Som regel forkortes tiden med blødning og mængden af blødning. De fleste bløder meget mindre.

Det, du beskriver, lyder alt sammen meget normalt.

Venlig hilsen Linda Møller